banner

2014. október 19., vasárnap

Felvállalt heteronormativitás: Coming out


Kutatásokból tudjuk, hogy a magyar társadalom még mindig diszkriminatívan viszonyul a melegekhez (azzal kapcsolatban pedig még vizsgálatokat sem igazán végeznek, hogy gondolkodnak pl. a transzneműekről). A Háttér Társaság legutóbbi jelentéséből többek között az derül ki, hogy a homoszexuálisokat nagyon elutasítja a társadalom. Ez természetesen összefügg azzal, hogy bár az elmúlt évtizedben bővült az LMBTQIA-emberek jogainak köre (ami aztán 2010-ben megakadt), a szexuális irányultságon és nemi identitáson alapuló diszkrimináció erősen jelen van a törvényekben, az erőszak és megkülönböztetés ellen szóló jogszabályok nem valósulnak meg a gyakorlatban, a szakembereket nem képzik megfelelően, a homofób és transzfób kijelentések pedig megtűrtek a közéletben. Egy 2010-es kérdőíves kutatásban a válaszadók 91%-a értett egyet azzal, hogy a média torz képet mutat az LMBTQIA-közösségről, de még nem készült átfogó vizsgálat arról, hogyan jelennek meg ezek a témák a médiában. Azok az érintett emberek pedig, akik a társadalmi szinten erősen jellemző homofóbiát belsővé teszik, illetve fenyegetettségben élnek, könnyen elszigetelődhetnek, gyűlölik magukat, és gyakran öngyilkosságot is megkísérelnek. Vitathatatlan, hogy nagy szükség lenne a melegek megfelelő médiabeli megjelenítésére, és ebben hatalmas szerepük van a játékfilmeknek. Főleg azoknak, amelyek sok nézőhöz eljutnak. A Coming out rendezőjének, Orosz Dénesnek saját bevallása szerint valami ilyesmi lehetett a célja, de az eredmény erősen kétséges.

Bár a Comig out-ot többen botrányosnak tartják, a látszat ellenére nem arról szól, hogy a homoszexuális irányultság egy baleset hatására átalakulhat, és nem is akarja azt sugallni, hogy a melegeket meg kellene „gyógyítani”. (Ezt úgyis elvégzik azok a mozgalmárok és pszichológusok, akik ún. konverziós vagy helyreállító terápiával próbálják a melegek és biszexuálisok szexuális orientációját megváltoztatni.) Más gond van vele, ez pedig a heteronormatív megközelítésmód, illetve a kényszeredett politikai korrektség. Egyik sem biztos, hogy feltűnik a jóindulatú, nem homofób nézőnek, éppen ezért is erősítheti a már meglevő sztereotípiákat. Nem azokat a típusúakat, amelyek szerint a meleg férfiak „nőiesen” viselkednek, undorító dolgokat csinálnak egymással az ágyban, az életük kizárólag a szexről szól, és rosszabb esetben még gyerekeket is abuzálnak, hanem az ennél rejtettebben működő, normatív szintűeket.

Mundruczó Kornél 1999-es filmjével, a melegek helyett elsősorban inkább a meleg férfiprostituáltak életét bemutató, öncélúan erőszakos Nincsen nekem vágyam semmi-vel ellenétben a Coming out nagyon cuki film. A szereplők szimpatikusak, még a homofób szomszéd is. (Külön érdekesség, hogy a főszerepet az a Csányi Sándor játssza, aki Mundruczó filmjében a prostituáltakat futtatta és egyiküknek el is vágta a torkát.) Itt mindenki politikailag korrekt, nincsenek buzis poénok, összekacsintások, a melegek pedig sokfélék (van, aki „férfiasabb”, van, aki színes ingekben jár és affektál). A főhős, Vándor Erik melegjogi aktivista, rádióműsorában lelkisegélyt nyújt a szexuális identitásukat nehezen felvállaló embereknek és homofóbokkal küzd. Sikeres ember, boldog párkapcsolatban él, kiegyensúlyozott, figyelmes. Semmilyen elítélendő dolgot nem tesz, „rendes ember”; nem kell attól félnünk, hogy rossz színben tüntetné fel az általa képviselt csoportot. Bár nem értenek mindenben egyet a párjával, Balázzsal (ami megint azt mutatja, hogy ők is emberek), jól kijönnek egymással, és szeretnének összeházasodni. „Végre van egy film, ami széles közönséghez szól, és szeretetre méltó emberekként ábrázolja a melegeket.” – mondja a rendező. Igen, ráadásul kiderül, hogy ők is olyanok, mint mi, a többség. És pont ez az első nagy probléma. Ez ugyanis bizonyos szempontból a többséginek tartott heteroszexuális álláspont kifejezése: nem utáljuk ugyan a melegeket (igaz, a többi szexuális irányultságról nem akarunk tudni), de felülről, egy domináns nézőpontból vizsgáljuk meg, betartják-e a többségi társadalom normáit. Bizonygatnunk kell, hogy ők is normálisak, átlagos életet élnek, nem viselkednek megbotránkoztatóan. Míg a Nincsen nekem vágyam semmi-ben a meleg férfiak a nonkonform módon viselkedő, hazudozni kényszerülő, pszichésen zavart emberek sztereotípiáját testesítik meg teljesen elidegenítő módon, addig Orosz Dénes filmjében mindenki annyira kedves és jó, hogy ettől válik teljesen hiteltelenné.


A másik probléma a Coming out-tal a masszívan jelenlevő heteronormatív szemlélet. Bár Kinsey már az 1920-as és 30-as években végzett vizsgálatai alapján arra a felismerésre jutott, hogy a homo- és heteroszexualitás nem két élesen elkülönülő kategória, hanem fokozatok kérdése, a film készítői nem vesznek tudomást az átmenetek és az átjárhatóság létezéséről. Valaki vagy meleg, vagy hetero, más lehetőség nincs. A homoszexualitás magyarázatára sokféle elmélet létezik. Vannak, akik szocializációs okoknak tulajdonítják a kialakulását, mások a csábításelmélettel magyarázzák, megint mások szerint egyszerűen döntés, vagy valamilyen idegrendszeri-, hormonális-, genetikai tényező következménye. Alapvetően a szexuális irányultság a kutatók (és persze a laikusok) egyik nagy csoportja szerint veleszületett, a másik csoport szerint pedig társadalmi konstrukció, és nem egy állandó identitás. A filmben kizárólag az a nézőpont jelenik meg, ami szerint a szexuális irányultság veleszületett, nem választható. A nyomatékosítás kedvéért még Czeizel Endre is megszólal, és a férfi homoszexualitásra hajlamosító génről tart kiselőadást. Lehet, hogy egyesek szerint a genetikai determináltság elmélete segít leküzdeni a homofóbiát, de ez a magyarázat, vagy akár önmagában az okok keresése megint csak a heteroszexuális társadalom igényeiről szól. Elsősorban a domináns kultúra érdeke, hogy megnyugtató kategóriákba rendezze a másképp viselkedőket, letudva ezzel a szabad választás felmerülésének lehetőségét is. Ha LMBTQIA-embernek lenni nem tudatos döntés eredménye, akkor „mi” nem vagyunk veszélyben, „rájuk” pedig nem kell haragudnunk, hiszen nem tehetnek arról, hogy ilyenek. A film ezt sugallja.

A Coming out a szexuális irányultsághoz hasonlóan a nemi identitást, a nemi szerepeket is binárisan mutatja be. Ezzel együtt természetesen a kettő összefüggését is: vagyis amikor Erik heterová válik, kizárólag nő lehet romantikus érzelmei tárgya, mégpedig Linda, aki a balesetet okozta. Az ütközés előtt Eriknek rendes meleg férfiként csak férfiakkal volt kapcsolata, a női meztelenség kizárólag a baleset után hat rá. Linda „férfias”: a lakásán rendetlenség van, bokszol és motorozik, hangos, nem fél a pókoktól, határozott, asszertív, hamburgert eszik és sört iszik, míg Erik salátát, üdítőt kér az étteremben, és nagyon visszafogottan viselkedik. Ezt a nemi „szerepcserét” a filmkészítők viccesnek szánták, vagyis lehetséges nem hagyományos módon viselkedni, de az mindenképpen feltűnő és megmosolyogtató. Erik megállapítása, ami szerint egy heteroszexuális férfi is szeretheti a citromos sört és utálhatja a focit, szintén ezt a kétpólusú felfogást erősíti. A hagyományos férfi-nő kapcsolat érdekében Linda megpróbál „igazi nőként” viselkedni: levest főz Eriknek és még a virágot is hajlandó lenne elfogadni. Ráadásul egy, Linda és Erik között zajló párbeszéddel azt a közkeletű sztereotípiát erősíti a film, ami szerint a melegeknél (és valószínűleg a leszbikusoknál, biszexuálisoknál) le vannak osztva a szerepek az ágyban („– Mi maga, kislány? – Csillagom, soha nem én vagyok a kislány”). Ez a kérdés első látásra is nagyon előítéletes, diszkriminatív, megalázó és bántóan bizalmaskodó. Mélyebb szinten pedig azért problémás, mert ha a nem heteroszexuális kapcsolatot csak a genderalapú normák egy kicsit különc formájának tekintjük, azzal fenntartjuk a bináris nemi identitást és a heteroszexualitás felsőbbrendűségét.

A Coming out-ban ráadásul szinte csak férfiak szerepelnek. A meleg férfiaknak nincsenek leszbikus, heteroszexuális, vagy bármilyen más szexuális irányultságú női barátaik. Sőt, ismerőseik se nagyon. Nők elsősorban tárgyiasítva jelennek meg ebben a filmben (is): ezt legerősebben az a kép fejezi ki, amikor a félmeztelen, tökéletes testű nők belibbennek egy fotózásra. Erik heteroszexuálissá válásához is szükség van egy nőre, akibe beleszeret; ilyen értelemben Linda, a film legfontosabb női szereplője is csak egy eszköz. A bulin csókolózó női páros is valószínűleg inkább a hetero férfiak fantáziájára hat, és nem a szexuális identitás egy alternatíváját mutatja be.



Összességében ez a film tehát hiába akar elfogadást sugallni, nem igazán sikerül neki. A nemi szerepek, az identitás és a szexuális irányultságok konzervatívan, heteronormatív szemszögből jelennek meg benne. Ezért valószínűleg nem fog segíteni sem abban, hogy a meleg férfiak fel merjék vállalni magukat, sem abban, hogy társadalom viszonyulása pozitív irányba változzon. Ráadásul annak ellenére, hogy közönségfilm, nem vicces és nem szórakoztató, sőt, néha kifejezetten unalmas.

forrás: sajatszoba.hu