banner

2014. március 22., szombat

Vita Németországban a szexuális nevelésről

Közel százezren írták alá eddig a közoktatási törvény tervezett módosítása ellen tiltakozó petíciót a németországi Baden-Württemberg tartományban. A Zöldek és a Szociáldemokrata Párt (SPD) elképzelései szerint ugyanis 2015-től már tananyag lesz a leszbikus, homoszexuális, biszexuális, transznemű, interszexuális emberek együttélése és a velük való megfelelő bánásmód.

A 2015-ös képzési terv öt vezérelvet tartalmazó munkaanyaga 2013-ban jelent meg: szakmai orientáció, képzés a fenntartható fejlődés érdekében, médiaképzés, megelőzés és egészségfejlesztés, valamint fogyasztói oktatás. A problémát sokak számára az okozza, hogy valamennyi témát alá kell rendelni a fő vezérelvnek, a „szexuális sokszínűség elfogadásának”. A „fenntartható fejlődés érdekében” zajló képzés esetében ez például úgy fog kinézni, hogy a diákokkal megismertetik a leszbikusok, homoszexuálisok, biszexuálisok, transzneműek, transz­szexuálisok és interszexuálisok (LGBTTI) együttélésének különböző formáit, és reflektálniuk kell a homoszexuálisok, leszbikusok, transzneműek kultúrájára és a velük való együttélésre.

A kritizálók nem az ilyen beállítottságú személyek ellen lépnek fel, hanem azt kifogásolják, hogy az új tanterv véleményük szerint túlmutat az elfogadáson, és a „pedagógiai, morális és ideológiai átnevelésre” irányul. A 2013. novemberi petíció elindítója egy középiskolai tanár, akit nemcsak a rendőrségen jelentettek fel, de szakmai fegyelmi eljárás is indult ellene. A tiltakozókhoz azóta több tízezren csatlakoztak. A sciencefiles.org oldalon található állásfoglalás alapján a tiltakozók el szeretnék érni, hogy a szexuálpedagógia kapjon ugyan helyet az oktatásban, de annak keretein belül ne essen túlzott hangsúly egyetlen csoport érdeklődési körére sem. Célul tűzték ki, hogy az iskola továbbra is bizalommal legyen a családok felé, és azonnal állítsák meg az új szexuális morál propagandaszerű terjesztését. Kiemelt céljuk, hogy az alkotmányban is megfogalmazott védelem továbbra is megillesse a házasságot – amely egy férfi és egy nő között jön létre – és a családot.

Az indoklásban szerepel az is, hogy az LGBTTI-csoportok az iskolákban a különböző szexuális irányultságokat új normaként kívánják bevezetni, és az oktatási anyagok nem tükrözik az ilyen életstílus negatív kísérőelemeit, mint például a magasabb öngyilkossági veszélyt, a megnövekedett alkohol- és drogfüggőséget, illetve a Robert Koch Intézet legfrissebb statisztikái szerinti feltűnően magas HIV-fertőzöttségi arányt a homoszexuális férfiak között.

A Zöldek elsősorban a petíciós oldalon megjelent kommenteket kritizálták. Véleményük szerint azok „ijesztő mértékben homo- és transzfóbok”. Politikusuk, Oliver Hildenbrand szerint az iskolát a sokszínűség és elfogadás helyévé kell tenni. Hasonlóan vélekedik az SPD is, akiknek oktatáspolitikai szóvivője szerint „az SPD a nyílt és toleráns társadalom mellett áll ki. A jelenlegi online petíció a masszív intolerancia szellemét hordozza, és mind pedagógiailag, mind politikailag a legalsó szintet képviseli”.

Az egyre inkább felkorbácsolódó indulatokat csillapítandó, Sylvia Löhrmann, az Oktatási Miniszteri Konferencia elnöke is megszólalt néhány nappal ezelőtt. A Welt am Sonntag hasábjain kifejtette: „A szexuális nevelés elsősorban a szülők feladata, amelyet az iskola csak kiegészít.” Löhrmann kiemelte, hogy az iskola az oktatási kérdésekben eddig is együttműködött a szülőkkel, és ez ebben az esetben is így történne.

Az iskolai szexuális nevelés mint té­ma egyébként 1968-ban jelent meg a tantervben. Folyamatos átdolgozásában fontos szerepet játszik a német BZgA (Szövetségi Egészségnevelési Központ) is, amely a WHO-val együtt az Irányelvek a szexuális neveléshez Európában című dokumentumot is kidolgozta. Ebben is hangsúlyos szerepet kap a nem hagyományos családi kapcsolatok nép­sze­rűsítése, aminek pontos mibenlétét a dokumentum nem részletezi. (Elsötétítés. Hetek, 2013. november 8.)

1995-ben a BZgA megállapította, hogy valamennyi német tartományban nagyon hasonlóak az oktatásban alkalmazott irányelvek. Külön kiemelték, hogy a középpontban a klasszikus család áll, és Bajorország, Hessen, Rheinland-Pfalz tartomány mellett Baden-Württembergben a szexuális nevelés kifejezetten a keresztény értékekre és normákra alapszik. A tartományi kormányzat a 2015-ös tantervre vonatkozó tervek kidolgozása érdekében az Andreas Stoch kulturális miniszter (SPD) által ellenjegyzett és 2013 szeptemberében kiadott beadvány szerint több szervezettel is együttműködött, aminek során különösen nagy hangsúlyt fektettek a Nevelés és tudomány szervezet és az LGBTTI-hálózat képviselőivel való kapcsolattartásra.

forrás: hetek.hu