Közel százezren írták alá eddig a közoktatási törvény
tervezett módosítása ellen tiltakozó petíciót a németországi
Baden-Württemberg tartományban. A Zöldek és a Szociáldemokrata Párt
(SPD) elképzelései szerint ugyanis 2015-től már tananyag lesz a
leszbikus, homoszexuális, biszexuális, transznemű, interszexuális
emberek együttélése és a velük való megfelelő bánásmód.
A 2015-ös képzési terv öt vezérelvet tartalmazó munkaanyaga 2013-ban
jelent meg: szakmai orientáció, képzés a fenntartható fejlődés
érdekében, médiaképzés, megelőzés és egészségfejlesztés, valamint
fogyasztói oktatás. A problémát sokak számára az okozza, hogy valamennyi
témát alá kell rendelni a fő vezérelvnek, a „szexuális sokszínűség
elfogadásának”. A „fenntartható fejlődés érdekében” zajló képzés
esetében ez például úgy fog kinézni, hogy a diákokkal megismertetik a
leszbikusok, homoszexuálisok, biszexuálisok, transzneműek,
transzszexuálisok és interszexuálisok (LGBTTI) együttélésének különböző
formáit, és reflektálniuk kell a homoszexuálisok, leszbikusok,
transzneműek kultúrájára és a velük való együttélésre.
A
kritizálók nem az ilyen beállítottságú személyek ellen lépnek fel,
hanem azt kifogásolják, hogy az új tanterv véleményük szerint túlmutat
az elfogadáson, és a „pedagógiai, morális és ideológiai átnevelésre”
irányul. A 2013. novemberi petíció elindítója egy középiskolai tanár,
akit nemcsak a rendőrségen jelentettek fel, de szakmai fegyelmi eljárás is indult ellene. A tiltakozókhoz azóta több tízezren csatlakoztak. A
sciencefiles.org oldalon található állásfoglalás alapján a tiltakozók
el szeretnék érni, hogy a szexuálpedagógia kapjon ugyan helyet az
oktatásban, de annak keretein belül ne essen túlzott hangsúly egyetlen
csoport érdeklődési körére sem. Célul tűzték ki, hogy az iskola továbbra
is bizalommal legyen a családok felé, és azonnal állítsák meg az új
szexuális morál propagandaszerű terjesztését. Kiemelt céljuk, hogy az
alkotmányban is megfogalmazott védelem továbbra is megillesse a
házasságot – amely egy férfi és egy nő között jön létre – és a családot.
Az
indoklásban szerepel az is, hogy az LGBTTI-csoportok az iskolákban a
különböző szexuális irányultságokat új normaként kívánják bevezetni, és
az oktatási anyagok nem tükrözik az ilyen életstílus negatív
kísérőelemeit, mint például a magasabb öngyilkossági veszélyt, a
megnövekedett alkohol- és drogfüggőséget, illetve a Robert Koch Intézet
legfrissebb statisztikái szerinti feltűnően magas HIV-fertőzöttségi
arányt a homoszexuális férfiak között.
A Zöldek elsősorban a petíciós
oldalon megjelent kommenteket kritizálták. Véleményük szerint azok
„ijesztő mértékben homo- és transzfóbok”. Politikusuk, Oliver
Hildenbrand szerint az iskolát a sokszínűség és elfogadás helyévé kell
tenni. Hasonlóan vélekedik az SPD is, akiknek oktatáspolitikai szóvivője
szerint „az SPD a nyílt és toleráns társadalom mellett áll ki. A
jelenlegi online petíció a masszív intolerancia szellemét hordozza, és
mind pedagógiailag, mind politikailag a legalsó szintet képviseli”.
Az
egyre inkább felkorbácsolódó indulatokat csillapítandó, Sylvia
Löhrmann, az Oktatási Miniszteri Konferencia elnöke is megszólalt néhány
nappal ezelőtt. A Welt am Sonntag hasábjain kifejtette: „A szexuális
nevelés elsősorban a szülők feladata, amelyet az iskola csak kiegészít.”
Löhrmann kiemelte, hogy az iskola az oktatási kérdésekben eddig is
együttműködött a szülőkkel, és ez ebben az esetben is így történne.
Az
iskolai szexuális nevelés mint téma egyébként 1968-ban jelent meg a
tantervben. Folyamatos átdolgozásában fontos szerepet játszik a német
BZgA (Szövetségi Egészségnevelési Központ) is, amely a WHO-val együtt az
Irányelvek a szexuális neveléshez Európában című dokumentumot is
kidolgozta. Ebben is hangsúlyos szerepet kap a nem hagyományos családi
kapcsolatok népszerűsítése, aminek pontos mibenlétét a dokumentum nem
részletezi. (Elsötétítés. Hetek, 2013. november 8.)
1995-ben a BZgA
megállapította, hogy valamennyi német tartományban nagyon hasonlóak az
oktatásban alkalmazott irányelvek. Külön kiemelték, hogy a középpontban a
klasszikus család áll, és Bajorország, Hessen, Rheinland-Pfalz
tartomány mellett Baden-Württembergben a szexuális nevelés kifejezetten a
keresztény értékekre és normákra alapszik. A tartományi kormányzat a
2015-ös tantervre vonatkozó tervek kidolgozása érdekében az Andreas
Stoch kulturális miniszter (SPD) által ellenjegyzett és 2013
szeptemberében kiadott beadvány szerint több szervezettel is
együttműködött, aminek során különösen nagy hangsúlyt fektettek a
Nevelés és tudomány szervezet és az LGBTTI-hálózat képviselőivel való
kapcsolattartásra.
forrás: hetek.hu