„Kénytelen vagyok szembehelyezkedni az Önök (Horney, Jones, Radó stb.) álláspontjával, mert nem különítik élesen és világosan el egymástól a lelki és a biológiai tényezőket, mert ezeket párhuzamba kívánják állítani egymással, és mert, ilyen szándéktól vezérelve, elhamarkodottan bebizonyíthatatlan lelki tények elemzésébe fognak, valamint azért, mert ezenközben kénytelenek utólagosnak, illetve visszahatónak nyilvánítani egyértelműen elsõdleges képződményeket. Jól tudom, kifogásaim magyarázatra szorulnak. De mindenképpen fel szeretném hívni a figyelmet arra, hogy nem engedhetjük meg, hogy a biológia belefolyjon a pszichoanalízisbe, mint ahogy az anatómia és a pszichológia esetében sikerült is elkerülnünk ezt a veszélyt…”
(Freud levele Carl Müller-Braunschweignek, 1935)
Jacques Lacan Sigmund Freud munkásságának újrafelfedezését és -értelmezését tűzte ki célul. Napjainkban a pszichoanalitikus elmélet sokszínű tudományág. Freud írásaiban több ellentmondás feszül, a későbbi analitikusok egyik megközelítést továbbfejlesztették, a másikat elutasították, így választották ki az elméletük kiindulópontjául szolgáló témát. Lacan másképp fogta fel a feladatát: szerinte Freud, ha olykor ellentmondásokba ütközött és holtvágányra jutott is, összefüggő elméletet alkotott, nem szükséges tehát letérni az általa kijelölt útról; inkább egy olyan átfogó keretbe kell helyezni az elképzeléseit, mely belőlük adódik, de amelyet Freud, történelmi helyzete folytán, nem vázolhatott fel. Ez a keret a nyelvészet tudományának előrehaladása jóvoltából áll a rendelkezésünkre.
A szexualitás pszichoanalitikus
fogalma homlokegyenest ellentétes az összes köznapi elképzeléssel.
Sohasem tekinthető azonosnak a genitalitással vagy a biológiai
késztetés egyszerű kifejeződésével.
Mindenkor a pszichoszexualitásra, azaz a tudatos és tudattalan
fantáziák olyan rendszerére utal, amely az alapvető
fiziológiai szükségletek kielégítésén
túli örömérzetet keltő ingerek és
cselekedetek sorát eredményezi. Ez egy számtalan forrásból
táplálkozó rendszer, mely többféle módon
keres kielégülést, és különbözõ
tárgyakat használ fel örömszerzés céljára.
Csak nagy nehézségek árán, és akkor
sem tökéletesen képes egy több összetevőből
álló belső késztetésből – a
legkülönbözőbb jelenségek útján
magyarázható egyszerű „libidóból” – a szokásos értelemben vett szexualitássá alakulni,
vagyis olyasvalamivé, ami egy mindenekelőtt genitális
jellegű,
látszólag
egységes ösztön.
Az emberi szubjektumnak, a hozzá
tartozó tudattalannak és szexualitásnak a kifejlődése
valamennyi pszichoanalitikus értelmezésében egyszerre
történik, minthogy kölcsönös oksági viszonyban
állnak egymással. Egyetlen pszichoanalitikus sem értene
egyet azzal a manapság népszerű szociológiai
megkülönböztetéssel, miszerint a személy biológiai
nemi adottságokkal jön a világra, melyekhez azután
a társadalom – a szélesebb környezet, a szülők,
a nevelés, a média – hozzáteszi a társadalmilag – férfi vagy női – nemiséget.
A pszichoanalízis nem ismer ilyen különbségtételt:
a személy szexualitása
révén
alakul
ki, azt nem lehet csak úgy „hozzátenni”. A pszichoszexualitás
és a tudattalan szoros kapcsolódása rendkívül
összetett, a legszembeötlőbb azonban az, hogy a tudattalan
olyan vágyakat tartalmaz, melyek kielégthetetlenségüknél
fogva elfojtásra ítéltettek. Ezek közül
a tabu tilalom alá eső gyermekkori incesztuózus vágyak
a meghatározók.
A tudattalanban lelhető fel
mindaz, ami a tudatból elfojtódott, ennél azonban
tágabb a jelentése. A tudatos lelki életből
egyértelműen hiányzik a folyamatosság – a pszichoanalízis
éppen a hézagokkal foglalkozik. Freud jelentősége
abban áll, hogy kimutatta, ezek a hézagok egy olyan rendszert
alkotnak – a tudattalant –, amely alapvetõen különbözik
a tudat rendszerétől. A tudattalan saját törvényei
irányítása alatt áll, képzetei nem a
tudatra jellemző egymásutániság logikája
szerint kapcsolódnak egymáshoz, hanem sűrítés
és eltolás révén fűződnek össze.
Tudattalan
mivoltából következik, hogy közvetlenül
hozzáférhetetlen, ugyanakkor elsősorban az álmok,
a mindennapi elszólások, a viccek, a szubjektumon belüli
„normális” hasadások és elkülönülések,
valamint a pszichotikus és a neurotikus viselkedés útján
hírt ad magáról.
Lacan úgy látta, hogy
noha a pszichoanalitikusok egyöntetűen fontosnak tartják
a tudattalant és kiemelt szerepet tulajdonítanak a szexualitásnak
a szubjektum fejlődésében, még ezeknek az alapvető
posztulátumoknak a jelentőségét is végső
soron csökkenti vagy eltorzítja az az elméletalkotási
mód, amely nem egy posztfreudistára jellemző. Lacan
szerint a legújabb pszichoanalitikai gondolkodás összemosódott
a népszerű ideológiákkal, miáltal hiányzik
belőle Freud munkásságának forradalmisága,
és éppen azt fedi el, amire pedig feladatához híven
rá kellene világítania: a pszichoanalízisnek
nem az a dolga, hogy körüljárja, hogyan élnek vagy
éljenek a férfiak meg a nők mint nemileg megkülönböztetett
lények, hanem azt kellene elemeznie elsősorban, miként
váltak azzá.
Lacan munkásságát
egy kétirányú vitairat gyanánt szemlélhetjük.
Olykor egyértelmű, név szerinti utalással, még
gyakrabban burkolt sértés vagy célzás útján
szinte kivétel nélkül mindegyik jelentősebb Freud
utáni analitikust figyelemre méltatta. Lacan pályafutását
a nemzetközi színtéren és Franciaországon
belül egyaránt ismétlődő intézményes
konfliktusok és az uralkodó nézetekkel szembeni kitartó
küzdelem kísérte. Franciaországon kívül
a főként Amerikában meghonosodott én-pszichológia,
így Melanie Klein, valamint a tárgykapcsolat-analitikusok, kiváltképp Bálint, Fairbairn és Winnicott elméletei
váltak a célpontjaivá. Míg egyesek klinikai
megfigyelései iránt nyitottabb volt, másokéitól
pedig inkább elzárkózott, annyit mindannyiuknak felrótt,
hogy félreértették a Freud által bevezetett
elméletet, és méltánytalanul bántak
vele.
A vitairat másik iránya
egy olyan tévedéssel kapcsolatos, amely Lacan érzése
szerint egészen Freudig vezethető vissza. Miközben kénytelen
volt elviselni a laikus közönség és az orvosok
részéről a műveinek elutasító
fogadtatását, Freud valójában a közérthetőség
elérésére törekedett. Lacan írásmódjának
minden képzeletet felülmúló nehézkessége
nem engedi, hogy a művei könnyen befogadhatók legyenek,
és ezáltal a pszichoanalízis végképp
populárissá és szekulárissá váljék,
mint ahogy az elsősorban Észak-Amerikában már
megtörtént. A pszichoanalízisnek arra kell rávilágítania,
hogy valójában semmit sem ismerünk, amiről azt
hisszük, hogy ismerjük; amikor tehát támadást
intéz a köztudatban élõ elképzelések
ellen, nem használhatja azt a nyelvezetet, amellyel éppen
hogy szembe kívánt helyezkedni; valamely ideológia
elleni kifogás megfogalmazásakor nem támaszkodhatunk
az adott ideológia kifezéskészletére. Az uralkodó
világnézetet ma is ugyanaz jellemzi, mint a pszichoanalízis
születésének idején és helyén,
azaz a humanizmus. A humanista világképben az ember a saját
történelmének és univerzumának a középpontjában
helyezkedik el; többé-kevésbé ura a tetteinek,
és képes dönteni önmaga felől. A humanista
pszichoanalitikus gyakorlat, veszedelmes módon, hajlamos a beteget
olyan, akaratától, illetve valódi, belső énjétől
megfosztott személyként kezelni, aki mindezt vissza kívánja
szerezni. Lacan egész életművének tartalma és
stílusa az emberről alkotott ilyen elképzelést
cáfolja meg: tagadja a szubjektum létezését.
Legtöbb nyilvános beszédében, valamint írásos
műveiben a mondat alanya vagy hiányzik, vagy változik,
de legalábbis szenvedő szerkezettel van jelölve. Ebből
a szempontból Lacan írásmódjának a nehézkessége
úgyszólván az elméleti alapállását
tükrözi.
Az emberről alkotott humanista
felfogás értelmében a szubjektum kezdettől
fogva létezik. Az én-pszichológusokat, a tárgykapcsolat-elmélet
követőit és a kleiniánusokat tekintve arra a
következtetésre juthatunk, hogy mindannyian ebbõl az
előfeltevésből indulnak ki. Emiatt véli úgy
Lacan, hogy végső soron valamennyien inkább ideológusai
a pszichoanalízisnek, mint teoretikusok. Lacan olvasatában
a Freud-féle tudattalan és szexualitás a legcsekélyebb
mértékben sem lehetnek eleve létező dolgok,
hanem csakis konstrukcióknak tekinthetők; vagyis mindkettõ
olyasvalami, aminek története van, és a szubjektum kizárólag
ezeken a történeteken belül jön létre. A pszichoanalízis
a szubjektum ilyen történetének általános
(az emberiségre vonatkozó) és egyedi (a személy
saját életével kapcsolatos), a tudattalan fantáziák
által megjelenített vetületét tárja fel.
Ez a megközelítés nyomban kijelöli azt a keretet,
amelyen belül a női szexualitás kérdését
értelmezhetjük. Freud errõl így nyilatkozik:
„A pszichoanalízis sajátságának felel meg mármost,
hogy nem azt kívánja leírni, hogy tulajdonképen
mi is a nő – ez számára alig megoldható feladatot
jelentene –, hanem azt vizsgálja,
hogyan válik azzá”
(Freud, 1993, 137. – kiemelés: J. M.).
Lacan azt kívánta
elérni, hogy a pszichoanalízis újra a szubjektum felépítésével
foglalkozzék, arra keressen magyarázatot, miként válik
az emberállatka emberré. Ez a célkitűzés
indította arra Lacant, hogy az újonnan létesült
nyelvészeti tudományt, melyet a szubjektum fogalmából
kiindulva ő maga is továbbfejlesztett, a pszichoanalízis
szolgálatába állítsa. Az emberállat
beleszületik a nyelvbe, és a nyelvi kifejezések révén
jön létre az emberi szubjektum. A nyelv sosem az egyénből
fakad, hanem a külvilághoz tartozik, ott várja be az
újszülött megjelenését. A nyelv mindig egy
másik személy „tartozéka”. A szubjektumot olyan általános
törvény hozza létre, mely önmagán kívülről,
a többi ember szavain keresztül jut el hozzá, ezek a szavak
viszont az általános törvényre utalnak.
A Lacan-féle szubjektum a
humanista szubjektum fordítottja. Nem egy identitással rendelkezõ
entitás, hanem egy alapvető hasadás helyén
keletkező lény. Az identitás, mely látszólag
a szubjektum sajátja, valójában nem más, mint
káprázat, mely akkor keletkezik, mikor a szubjektum, mások
megfigyelésével azonosulva, képet alkot önmagáról.
A kisgyermek, csak azért tudja kimondani, hogy „I” [én] vagy
„me” [nekem/engem], mert másoktól, máshonnan – az
őt észlelő és megnevező világból
– elsajátította ezeket a megjelöléseket. Ezek
nem állandó, a saját testével összhangban
lévõ fogalmak, nem saját magából, hanem
máshonnan fakadnak. Lacan szubjektuma nem az a „megosztott én”
(Laing), amely egy másfajta társadalomban egészet
alkotna, hanem ténylegesen és szükségszerűen
hasadással keletkezik -- olyan lény, amely kizárólag
valaki más vágya felől nézve történő tükröződésekor képes megfogalmazni önmagát.
A tudattalan, ahol a szubjektum nem azonos önmagával, ahol
az álom „énje” más is lehet, ahol a tárgy és
az alany folyton változik és felcserélődik,
minduntalan errõl az eredendő hasadásról tanúskodik.
Ugyancsak itt, a nyelv által
ránk kényszerített szükségszerű
megosztottságok mezsgyéjén kell helyet találni
a szexualitásnak. Azt a pszichoanalitikus elképzelést,
miszerint a szexuális vágyak tabutilalmak alá esnek,
és ebbõl kifolyólag a tudattalanba száműzettek,
sokan szociológiai értelemben fogják fel (Malinowski,
Reich, Marcuse). Ezzel tulajdonképpen azt mondják ki, hogy
egy ténylegesen megengedő társadalom nem emelne kifogást
az ellen, amire jelenleg a szexuális tabu vonatkozik, és
ezáltal megszabadítaná a férfiakat és
a nőket attól az érzéstől, hogy eltávolodtak
önnön szexualitásuktól. Az ilyen jellegû
elterjedt vélekedésekkel szemben Lacan azt állítja,
hogy maga a vágy, tehát a szexuális vágy is,
kizárólag ennek a távolságnak köszönhetően
létezik. Freud leírja, hogyan jut el a csecsemő a
tõle megvont anyatej hallucinációjáig, és
milyen elhajítós játékot játszik a gyermek,
hogy leküzdje az anya elengedhetetlen távozásai okozta
traumát. Lacan azt mutatja ki ezeken az eseteken, hogy az áhított
tárgy csak olyankor jelenik meg
tárgyként,
amikor
a csecsemő, illetve a kisgyermek számára elveszett.
Ennélfogva a későbbi esetleges kielégülésben
mindig benne lesz ez a veszteség. Lacan ezt a minőséget
nevezi „vágynak”. A csecsemő szükségletei csillapodhatnak,
kívánságai teljesülhetnek, vágyai azonban
megmaradnak, mivel kielégülésük eleve kudarcra
ítéltetett. Az eredendő hiány következményeképpen
a vágy nem múlik el, és ez azt jelzi, hogy ezen a
téren maga a kielégülés válik valamiképpen
lehetetlenné. Lacan szerint erre a folyamatra utal Freud kijelentése,
mely szerint: „foglalkoznunk kell azzal a lehetőséggel, hogy
magának a szexuális ösztönnek a természetében
van valami, ami nem kedvez a teljes kielégülésnek” (Freud,
1995c, 168).
A szexuális vágynak
ez a felfogása minden olyan elmélet merev elutasítására
indította Lacant, akárcsak korábban Freudot, amely
a nemek különbözőségét az egymást
kiegésztő és kiteljesítő, eleve adott
férfi- és női entitások alapján határozza
meg. A nemi különbözõség csakis megosztottság
eredményeként jöhet létre; enélkül
nem létezne. Márpedig mindenképpen jelen van, hiszen
az emberi lény kizárólag a nemekké osztottságon
belül válhat szubjektummá. Mindenki kénytelen
vagy férfiként vagy nőként állást
foglalni. Az ilyen beállítottság azonban nem feltétlenül
igazodik az illető személy biológiai nemi jellemzőihez,
és nem is lehet igazán kitartani mellette – ahogy azt a
pszichoanalitikus gyakorlat is kimutatja.
A húszas és a harmincas
években központi vita tárgya volt a pszichoanalitikusok
körében az a kérdés, hogy mitől jön
létre a nemek különbözõsége. Lacan
azért vette elő ezt a vitát, mert meglátása
szerint lényegében ezen a ponton tért tévútra
a pszichoanalitikus elmélet. Ami a véleményét
illeti, megint csak Freud álláspontját emelte ki és
fogalmazta újra. Freud mindig is amellett érvelt, hogy a
nemek közti különbség csakis és
kizárólag
a fallosz meglétén, illetve hiányán múlik.
A többiek mást vallottak. Visszatekintve tisztán kirajzolódik,
mi volt a vita kulcsfogalma: a kasztrációs komplexus. Freud
végleges sémájában a kisfiú és
a kisleány kezdetben közös szexuális fejlődéstörténettel
rendelkezik, amely „maszkulinként” jellemezhető. Az első
tárgy, amely iránt a kezdet kezdetén vágyat
éreznek, mindkettőjüknél az anya. A fantáziában
ez a fallosz, tehát az anyai vágy tárgyának
a birtoklását jelenti (fallikus szakasz). Ez a hozzáállás
tilalomba ütközik (kasztrációs komplexus), így
kerül sor a nemek elkülönülésére. A kasztrációs
komplexus véget vet a fiú Ödipusz-komplexusának
(az anya iránti szerelmének), a leánynál pedig
annak egy sajátos válfaját indítja el: a leány
a tárgyszeretetét áthelyezi a falloszt birtokolni
látszó apára, miközben az elképzelése
szerint azt nélkülöző anyával azonosul.
Ettől fogva a leány vágyakozni fog a fallosz után,
míg a fiú képviselni igyekszik azt. Így lesz
ebbõl az indíttatásból mindkét nem számára
az életük megoldhatatlan vágya, és – Freud szerint
– az egész helyzet e megoldhatatlanság folytán alkotja
azt a réteget, amely mögé már képtelen
behatolni a pszichoanalízis. A pszichoanalízis nem adhatja
meg az emberi szubjektumnak azt, amit az szubjektummá válásának
feltételeként kénytelen nélkülözni.
Az analitikus munka során
soha nem támad olyan nyomasztó érzése az embernek,
látva, hogy kitartó fáradozása hiábavalónak
bizonyult, és soha nem tölti el úgy a gyanú,
miszerint minden szava csupán „falra hányt borsó”,
mint amikor egy nőt arról próbál meggyőzni,
hogy hagyjon fel a pénisz utáni vágyakozásával,
mivel az úgysem teljesülhet (Freud, 1937, 252).
Freudnak a leányok fallikus szakaszával kapcsolatos elképzelése, illetve a kasztrációs komplexus szerepének kései hangsúlyozása heves tiltakozást váltott ki. Lacan a vita kulcsfogalmát, a kasztrációs komplexust és ezen keresztül a fallosz jelentését vizsgálja felül. Ezekben látja a szubjektivitás és egyúttal a szexualitás helyének a biztosítékát. Azzal, hogy a falloszt helyezi a szubjektivitás és a szexualitás kialakulásának centrumába, egyszersmind rávilágít arra, hogy ezek olyan, konstruált dolgok, melyek egy önkényes és eltávolító megosztottság mentén jönnek létre. Lacan olvasatában a Freud-féle kasztrációs fenyegetés nem az eleve létező leány-szubjektummal korábban megtörtént valamire utal, illetve arra, ami ezután fordulhat elő az eleve létező fiú-szubjektummal; ehelyett olyasmiként fogható fel, Freud és Lacan megközelítésében egyaránt, ami a leányt lánnyá, a fiút pedig fiúvá „alakítja” egy alapvető és mégis bizonytalan megosztottság mentén.
Freudnak a leányok fallikus szakaszával kapcsolatos elképzelése, illetve a kasztrációs komplexus szerepének kései hangsúlyozása heves tiltakozást váltott ki. Lacan a vita kulcsfogalmát, a kasztrációs komplexust és ezen keresztül a fallosz jelentését vizsgálja felül. Ezekben látja a szubjektivitás és egyúttal a szexualitás helyének a biztosítékát. Azzal, hogy a falloszt helyezi a szubjektivitás és a szexualitás kialakulásának centrumába, egyszersmind rávilágít arra, hogy ezek olyan, konstruált dolgok, melyek egy önkényes és eltávolító megosztottság mentén jönnek létre. Lacan olvasatában a Freud-féle kasztrációs fenyegetés nem az eleve létező leány-szubjektummal korábban megtörtént valamire utal, illetve arra, ami ezután fordulhat elő az eleve létező fiú-szubjektummal; ehelyett olyasmiként fogható fel, Freud és Lacan megközelítésében egyaránt, ami a leányt lánnyá, a fiút pedig fiúvá „alakítja” egy alapvető és mégis bizonytalan megosztottság mentén.
A kasztrációs komplexus
kérdése szakadáshoz vezetett a pszichoanalitikusok
táborában. A húszas években kibontakozó
nagy vitában már a női szexualitás mibenléte
volt a vizsgálat tárgya, az új megfogalmazás
mögött azonban ott sorakoznak a kasztrációs szorongással
kapcsolatos korábbi nézeteltérések. Valójában
minden későbbi munka, amely a női szexualitással,
illetve a nemi különbözõség kialakulásával
foglalkozik, a kasztrációs komplexus fogalmának a
környezetéből indul ki. Ez a fogalom került, gyakran
kimondatlanul, a háború előtti évtizedek során
elterjedt elméletek középpontjába; elfogadásának
és elutasításának a következményei
pedig napjainkig kihatnak.
A női szexualitással
kapcsolatos nézetek általában a „Freud-Jones vita„
keretén belül merülnek fel. Az alábbi leírásban
Jones munkásságának kevesebb figyelmet szentelek.
Eljárásomat részben az indokolja, hogy a jelen kötet
számára lefordított szövegek egyike alapos vizsgálódás
tárgyává teszi Jones álláspontját; de méginkább azzal a szándékommal kapcsolatos,
hogy magának a problémának a mibenlétére
irányítsam a figyelmet, és abból a szempontból
tárgyaljam Freud műveit, hogy mi mindent emelt ki belőlük
Lacan. Így hát eltekintek az analitikusok véleménykülönbségeinek
a részletezésétől; a máskülönben
eltérő nézeteket valló szerzőket egy
táborba sorolom; nem teszek említést az olyan, akár
jelentős, akár kevésbé fontos analitikusokról,
akik észrevételeikkel ezen a téren nem járultak
hozzá az általános tétel alakulásához
– a szövegrészben szereplő hangsúlyok ezért
minden egyéb megfontolás alapján önkényesnek
fognak hatni. Az egy táborba sorolt szerzők sokban különböznek
egymástól, nem tartanak ki a saját meggyőződésük
mellett, esetleg következetlenek, azonban mindezek a szempontok elhomályosulnak
a kasztráció fogalmának terén bekövetkező,
a lényeget érintõ szakadáshoz képest.
A vita végső soron a szexualitás és a tudattalan
pszichoanalitikus értelmezése körül folyik, és
számtalan kérdést vet fel a pszichoanalízis,
a biológia és a szociológia kapcsolatát illetően.
Vajon a biológiai alap, a környezeti hatások, a tárgykapcsolatok
vagy a kasztrációs komplexus vezet a nemek elkülönüléséhez?
Freudot, később pedig
Lacant gyakran érte az a vád, hogy fallocentrikus elméleteket
alkotnak – a férfi fejlődését tekintik normának,
a nőét pedig az attól való eltérésnek
tüntetik fel. Freud ellenfelei megkíséreltek egyensúlyi
helyzetet teremteni olyan elméletek kialakításával,
amelyek a férfiak és nők pszichoszexuális egyenrangúsága
és egyszersmind különbözõsége mellett
érvelnek. Freud és Lacan nem abban látták a
feladatukat, hogy igazságosan járjanak el ezzel a kérdéssel
kapcsolatban, inkább a különbség megmagyarázására
törekedtek, amely szerintük nem a férfi, hanem a férfihoz
tartozó fallosz fogalmára épül. De minthogy Freud
álláspontja csak aránylag későn kristályosodott
ki ebben a témában, Lacan a műveinek „újraolvasását”
szorgalmazza, hogy ezáltal addig ismeretlen jelentésekkel
és összefüggésekkel gazdagodjék a Freud-mű.
Lacannak ugyan nem tesz említést
ilyesmiről, de Freud korai, jóval a nagy vita kibontakozása
előtt írott művei igenis rengeteg alapot nyújtanak
a későbbi analitikusok számára ahhoz, hogy
kifejtsék a nemek egyforma, párhuzamos fejlõdésérõl
szóló nézeteiket. Pedig a témával kapcsolatos
vélekedések szerteágazása több okból
is a freudi életművön belüli átértékelődésekre
vezethető vissza.
A kérdésfelvetést
illetően Freud munkásságát két korszakra
oszthatjuk. Az elsőben a női szexualitásról
szóló nyilatkozatait egyfajta védekezõ álláspontból
tette, ami a gyermekkori szexualitás tényével és
jelentőségével kapcsolatos felfedezéseinek
érzése szerint ellenséges fogadtatásával
indokolható. Ez az idõszak az 1890-as évektől
1916 és 1919 közötti periódusig terjedt. A második
pedig 1920-tól az utolsó művének 1940-es, posztumusz
megjelenésééig tartott. Ez alatt a második
korszak alatt Freudot elsősorban a szexualitásról
alkotott nézeteinek kidolgozása és megvédése
kötötte le, a nemek közötti különbség
mibenlétének a szempontjából. Írásait
eddigre már a pszichoanalitikus mozgalmon belül is tárgyalták.
Freudnak az első korszak
során írt műveiben egy komoly ellentmondás fedezhető
fel, amely annak idején mindenki figyelmét elkerülte.
Ugyanakkor ez az ellentmondás nagymértékben hozzájárult
később a női szexualitással kapcsolatos elméletek
kialakításához. Ez alatt az idõ alatt annak,
amit Freud a női szexualitásról nyíltan megfogalmaz,
még nem annyira az Ödipusz-komplexus áll a tengelyében.
Az Ödipusz-komplexus lényegére a kiadott írások
közül elsőként az
Álomfejtés
(1900) tér ki az
Ödipusz király-ra tett rövid
utalás formájában, maga a megnevezés 1910-ből
származik, 1919-re pedig, nem annyira az elmélet továbbfejlesztése,
mint inkább a klinikai tapasztalatok bővülése
folytán (lásd mindenekelõtt a Kis Hans esetét)
az Ödipusz-komplexus a pszichoanalízis alapkövévé
vált. A komplexus kialakulásának és megszűnésének
egyes módozatai a normalitás és a patológia
különbözõ típusait jellemzik; magával
a helyzettel és annak megoldásával magyarázható
az emberi szubjektum és az emberi vágy. A korai időszakban
leírt Ödipusz-komplexus azonban meglehetősen egyszerű
viszonyokat takar: a gyermeknek az ellenkező nemű szülõ
iránti vágyát és a vele azonos nemű,
vetélytársként fellépő szülõ
keltette ellenséges érzületeket. A fiú és
a leány története szimmetrikusan megfeleltethető
egymásnak. Így például az „Egy hisztéria-analízis
töredéké”-ben (1905) Freud a következőket
írja: „Az apa és lánya, illetve anya és fia
között tapasztalható korai vonzalom jelei valószínûleg
minden embernél észrevehetőek” (Freud, 1995a, 57),
Dóra hisztériáját elemezve pedig végig
a leánynak az apja iránti gyermekkori, illetve az apát
a jelenben helyettesítő Herr K. keltette, ödipális
vonzódását veszi alapul. Az „Álmok és
káprázatok Jensen
Gradivá-jában” című
művében ez áll: „az alkatilag normális leánygyermek
szeretete, az általános szabály értelmében,
elsőként az apjára irányul” (Freud, 1906/7,
33). De még folytathatnánk a sort. A leányok és
a fiúk párhuzamos ödipális szerepének
feltételezésekor Freud a természetes és normatív
heteroszexuális vonzódást veszi alapul; ennek az elképzelésnek
a későbbiek során számos pszichoanalitikus
hitelt adott. Freud e korai műveiben úgy tűnik, mintha
az – alapvető incesztus kísértésből
fakadó – Ödipusz-komplexus felvétele annyira radikális
volna, hogy ha már feltétlenül szükséges
a gyermek incesztuózus vágyai mellett érvelni, akkor
legalább irányuljanak ezek az ellenkező nemű
szülõ felé. Minthogy pedig Freudnak ilyen harciasan
védelmébe kellett vennie a gyermekkori incesztuózus
szexualitásról szóló tételt egyrészt
a kívülről jövő ellenállással,
másrészt a saját ellenérzéseivel szemben,
az Ödipusz-komplexus éppen a radikalizmusa révén
vált a nemek közti különbség megértésének
a „kerékkötőjévé”. Freud ebben a kérdésben
konzervatív nézeteket vall: a fiúkból fiúk
lesznek, akik a nőkhöz vonzódnak majd, a leányokból
pedig leányok, akik a férfiakat fogják szeretni. Több
ponton azonban a szerző ellentmond az ödipális helyzetben
megfigyelhető szimmetrikus szexuális magatartásokból
levonható normatív következtetéseknek. Itt elsősorban
a
Három értekezés a szexualitás elméletéről
(1905) című mű szerkezeti és tartalmi sajátosságaira
utalhatunk. Lacan azért hivatkozik erre a műre, mivel a szexuális
késztetésről szóló elképzelést
véli kiolvasni belőle egy későbbi Freud-írás,
az
Ösztönök és ösztönsorsok
(1915a)
fényében.
A szexualitás pszichoanalitikus
felfogását tekintve a
Három értekezés
forradalmi alapmű. A könyv első három fejezetében
Freud a szexuális eltévelyedést tárgyalja.
A homoszexualitásról szóló kitérővel
arra kíván rámutatni, hogy a szexuális ösztönnek
nincsen természetesen adódó tárgya; a perverziók
bemutatásával pedig azt igazolja, hogy a szexuális
ösztönnek nincs állandó célja. Minthogy
a normalitás csupán „ideális fikció”, és
az abnormalitás és a normalitás között nincsen
minőségi különbség, a helyzet nem vezethető
vissza veleszületett tényezőkre, vagyis a kizárólag
veleszületett ösztön fogalma tarthatatlannak bizonyul. Ezek
szerint az ösztön értelmezésén múlik
minden. Az ösztön a szellemi és a testi világ határán
helyezkedik el. Aszerint, ahogyan Freud később megfogalmazta
a kétféle eredet viszonyát, a belső, szomatikus
kényszer átruházta a feladatát az őt
képviselő lelki jelenségre. „A tudattalan” című
tanulmányban ezt írja:
„Egy ösztön sosem válhat a tudat tárgyává – oda csak az ösztönt képviselõ képzet juthat el. Mi több, a tudattalanban sem jelenítheti meg más az ösztönt, mint valamely képzet.... Amikor tehát mégis tudattalan ösztönkésztetésről vagy elfojtott ösztönkésztetésrõl beszélünk.... valójában egy tudattalan képzet által képviselt ösztönkésztetésre gondolunk.”
(Freud, 1915b, 177).
A biológiai kényszer és
annak képviselője közötti viszony sohasem oksági:
valamely cselekvés megfigyeléséből még
nem következtethetünk egy mögöttes, testi hajtóerőre.
A szexuális késztetés sosem tekinthetõ önálló
entitásnak, alakja folyton változik, célja többféle
lehet, tárgya pedig esetleges. Lacan szerint a
Három értekezés-ből
kiderül, hogy Freud már akkor is világosan látta,
hogy az emberi késztetés majdhogynem az
ellenkezője
az állati ösztönnek, amely ismeri és meg is szerzi
a kielégüléshez szükséges tárgyat.
Másfelől viszont a tárgykapcsolat-elméletek
képviselői azt állítják, hogy Freudnál
a szexuális késztetés egyenesen a legelső kielégülést
hozó viszonyból, vagyis az anya és a gyermek kapcsolatából
ered, és a szopás, illetve a testi védelem iránti
vágyat kelti fel újra és újra. A csecsemő
tehát kezdetben egy „rész-tárgyat”, az anyai mellet
birtokolja, ezután egy tárgyat, az anyát, akihez eleinte
pre-ödipális, később pedig mint „egész
tárgyhoz” ödipális szeretet fűzi. A fenőtt
szexuális késztetése azután egy olyan pótlékot
keres magának, amely szerencsés esetben ki tudja és
ki is fogja elégíteni.
Noha a
Három értekezés
helyenkénti pontatlansága folytán esetleg maga is
hozzájárult az értelmezések sokféleségéhez
és a Lacan által helytelenített humanizmus fellendüléséhez,
a tanulmányoknak egyetlen sora sem egyeztethetõ össze
a természetes heteroszexuális vonzalommal kapcsolatos elképzelésekkel
vagy azzal, ahogyan a többi, e korszakban született Freud-írás
tárgyalja az Ödipusz-komplexust. A
Három értekezés
felépítése és tartalma minden olyan feltételezést
aláás, amely a normatív szexualitással hozható
összefüggésbe. Ha tehát a természet nem
ír elő semmifajta heteroszexuális vonzalmat, a nemi
jelleg sem eleve adott tényező – pszichológiai értelemben
véve nem létezik kezdettől fogva férfi vagy
női személyiség.
„Dóra” esetének elemzése
során Freud azon feltételezésének ad hangot,
hogy ha Dóra nem lett volna hisztériás, természetes
vonzalom ébredt volna benne udvarlója, Herr K. iránt,
aminthogy kisgyermek korában apja személye is ilyen vonzalmat
keltett benne. Más szóval kialakult volna nála a természetes
női Ödipusz-komplexus. Az utólag írott lábjegyzetekből
azonban egy másik történet bontakozik ki: Dórának
az apjához fűződő viszonyát nemcsak a
vonzalom jellemezte, hanem a személyével való azonosulás
is. Szexuális vágyát tekintve Dóra férfiként
lép fel, aki egy nőért rajong. Az a megközelítés,
mely Dóra hisztériájával magyarázza
a helyzetet, egyúttal bizonyítottnak veszi a pszichoanalízis
alapkérdését. A hisztéria nem veleszületett
hajlam eredménye. Amennyiben tehát Dóra férfi
azonosság-jegyekkel rendelkezik, a természetes vagy automatikus
heteroszexuális késztetés eleve kizártnak tekinthető.
A húszas évekre Freud
a biszexualitás fogalmának segítségével
oldotta meg a szóban forgó problémát. A fogalom
bevezetésével egyszersmind sikerült kiküszöbölnie
egy, az ő esetében túlságosan is szembeötlő
ellentmondást: kimutatta ugyanis, hogy a fiú és a
leány szabályosan párhuzamos ödipális
helyzetére, Dóra dilemmájára és a homoszexualitásra
adódik egy közös magyarázat, amely szerint a fiúban
női vonások is, a leányban pedig férfivonások
is felfedezhetők. Ezáltal az Ödipusz komplexus megszabadulhat
a nemiség meghatározottságának durva feltételezésétől
– ennek viszont meg kell fizetni az árát. Ha Freudnak igaza
van abban, hogy a biszexualitás nem tisztán biológiai
fogalom, mi másra vezethető még vissza? Azok a későbbi
analitikusok, akik a fogalom értelmezésében nagyrészt
Freud korai szóhasználatához tartották magukat,
mégis az anatómiai megkettőződésekkel
hozták összefüggésbe a biszexualitást, vagy
pedig egyszerű azonosítással indokolták: a fiú
részben az anyával, a leány meg részben az
apával azonosítja magát. Freudnál viszont az
Ödipusz-komplexus újrafogalmazásával a „biszexualitás”
jelentése is megváltozott, ezentúl leginkább
a nemi elkülönülés körüli bizonytalanságot
fejezte ki.
Az első korszakban Freud
állásfoglalása kétségtelenül tele
van ellentmondásokkal. Az Ödipusz-komplexus felfedezésével
eljutott a természetes heteroszexualitás feltételezéséig.
A többi írásában ugyanakkor az ellenkezõje
mellett érvelt, ahogy azt a szexualitás pszichoanalitikus
értelmezése megkívánta. A
Három értekezés-ben
nem tér ugyan ki az Ödipusz-komplexusra és a belőle
fakadó helyzetekre, és ezáltal sikerül elkerülnie
a tételeiben feszülő ellentmondás észrevételét,
a tanulmányok, egyes bennük foglalt zavaros kijelentések
révén, mégis magukon viselik ezt a meggondolatlanságot.
Körülbelül 1915-re
Freud mintha felismerte volna, hogy az Ödipusz-komplexussal és
a szexualitás természetével kapcsolatos elméletei
nem adnak kielégítő magyarázatot a nemek közötti
különbségre. Freud sosem adott hangot a gondjainak (amint
azt más téren megtette), de 1915-ben számos lábjegyzettel
látta el a
Három értekezés-t, amelyeknek
szinte mindegyike a férfiasság és a nőiesség
meghatározásával foglalkozik. Más szerzők
– mindenekelõtt Jung – abból kiindulva, ahogyan Freud akkoriban
látta az Ödipusz-komplexust, eljutottak a logikus végkövetkeztetésig,
és a nemeket egymással egyértelműen párba
állítva a továbbiakban, másképp, Élektra-komplexus
néven illették a leány ödipális konfliktusát.
Lehet, hogy ennek az írásnak a hatására –
Freud kezdettől fogva elvetette az Élektra-komplexust –,
lehet, hogy saját álláspontja hiányosságainak
megsejtése következtében, amiért kénytelen
volt lemondani a tétel felállításáról;
valami miatt mindenesetre Freud behatóbban kezdte tanulmányozni
a nemek különbözőségének kérdését.
Ugyancsak 1915-ben, a
Három
értekezés
kibővült egy olyan fogalommal,
amely egyszerre jelentett fordulópontot Freud számára
a férfiak és a nők közötti különbségek
értelmezésében, és vált annak az ellentétnek
az ütközőpontjává, amely Freud nézetei
és a kérdéssel foglakozó egyéb analitikusok
többsége által kifejtett álláspont között
bontakozott ki. Ez volt a kasztrációs komplexus fogalma.
Freud munkásságának
első korszakában a kasztrációs komplexus gondolata
egyre jelentősebb. Felmerült a „Gyermekek szexuális
elméleteiről” című írásban (1908),
döntő szerepet játszott a Kis Hans esetének elemzésében
(1909), ennek ellenére a „Bevezető tanulmány a nárcizmusról”
megírásakor 1914-ben Freud még mindig ingadozott a
komplexus egyetemességét illetően. 1915-től
kezdődően azonban egyre nagyobb jelentőséget
tulajdonított neki. Az 1924-es, „Az Ödipusz-komplexus eltűnésé”-ről
szóló értekezésben már központi
fogalomként szerepel a kasztrációs komplexus. 1925-ös
önéletrajzában pedig így ír róla
Freud: „A
kasztrációs komplexus
rendkívül
nagy jelentőségű úgy a jellem, mint a neurózis
kialakulásának szempontjából” (Freud, 1993c.
34). Freud elméletében a kasztrációs komplexus
került a kultúra elsajátításának
gyújtópontjába; ettől fogva egy olyan törvény
gyanánt mûködik, amelynek köszönhetően
a férfiak és a nők ráébrednek emberi
mivoltukra, és egyszersmind ez adja meg a nemek közötti
különbség emberi jelentését.
Freud írásaiban a
kasztrációs komplexus szorosan összefügg az emberiség
előtörténete iránti érdeklődésével.
Fölösleges volna kitérnünk Freudnak a témával
kapcsolatos kétes értékű rekonstrukciós
törekvéseire. Számunkra csak az érdekes, hogy
az ember egyéni és társadalmi történetében
mekkora jelentőséget tulajdonított egy bizonyos
eseménynek.
Köztudott, hogy mielőtt felismerte volna a fantázia
és a gyermekkori szexualitás fontos szerepét, Freud
hitelt adott a hisztérikus betegeitől hallott meséknek
az apjuk csábítási kísérletivel kapcsolatban.
Noha később eltávolodott az apai csábítás
valószínű vagy inkább kikövetkeztetett
eseményének feltételezésétõl,
továbbra is ragaszkodott egy másik, az emberiség előtörténetében
vagy a jelenben bekövetkezett esemény gondolatához.
A külvilágból valami betört a gyermek világába.
Valami, ami nem veleszületett, hanem kívülről,
a történelemből vagy az azelőtti időkből
származik. Ez az „esemény” az apa felől érkező
kasztrációs fenyegetés volt.
Az, hogy a kasztrációs
komplexus egy külső esemény vagy törvény
gyanánt fejti ki hatását, kitűnik egy ezzel
kapcsolatos elméletből is, amely Freudot ez idõ tájt
foglalkoztatta. Körülbelül 1916-tól tanulmányozni
kezdte Lamarck írásait. Freudnak ez irányú
érdeklődését lekezelően a szerzõ
tizenkilencedik századi tudományos anakronizmusának
megnyilvánulásaként szokták emlegetni. Lamarck
nézetei azonban 1916-ra már kimentek a divatból, Freud
érdeklődése pedig nyilvánvalóan nem
tájékozatlanságból, hanem abból az igényből
fakadt, hogy számot adhasson olyan megfigyeléseiről,
amelyeket képtelen volt elméletbe foglalni. A kérdés,
amelyet meg kellett válaszolni, így hangzott: miképpen
sajátítja el az egyén az emberré válás
alapvető történetét az első életévek
rövid időszaka során? A Lamarck-féle kulturális
átörökítés tana járható útnak
bizonyult Freud számára a probléma megoldásában.
Meglehet, Freud ellenfelei méltán utasították
vissza ezt a hamis megoldást, amikor elvetették a kulturális
átörökítés tanát, egyszersmind azonban
elkerülte a figyelmüket a válaszadás sürgőssége,
nem vetettek számot azzal, hogy miként sajátítja
el a gyermek ennyire korán és ilyen rövid idő
alatt az emberi törvény ismeretét. Karen Horney „kulturalista”
megközelítése – a társadalmi hatások
hangsúlyozása – tekinthetõ megoldási kísérletnek,
amely azonban kudarcot vallott, ugyanis nem állta meg a helyét
a nélkül a sejtett feltételezés nélkül,
miszerint a szubjektum a társadalomtól elkülönítve
is vizsgálható, vagyis nem kizárólag azon belül
jöhet létre: a gyermek és a társadalom egymástól
függetlenül léteznek, és egymást kölcsönösen
befolyásolják. Horney eleve kialakultnak tekinti a férfiakat
és a nőket (a kisfiúkat és a kisleányokat);
ezáltal pontosan azt veszi adottnak, aminek a megmagyarázására
vállalkozott.
A kasztrációs komplexus
bevezetésével Freud teljesen új fényben tüntette
fel az Ödipusz-komplexust, és a biszexualitás jelentését
is megváltoztatta. Mielőtt a kasztrációs komplexus
szert tett volna végső jelentőségére,
az Ödipusz-komplexus látszólag magától
bomlott fel, és egy átmeneti fejlődési szakaszra
utalt. Attól fogva azonban, hogy a kasztrációs komplexus
alapvető tétellé vált, egyedül ennek lett
betudható az Ödipusz-komplexus megszűnése. A kasztrációs
komplexus hozza létre a képviselésére, és
ezáltal a törvény képviselésére
hivatott felettes-ént. A vágyak irányultságát
megszabó Ödipusz komplexus mellett a kasztrációs
komplexus határozza meg az apa-anya-fiú háromszögben
az egyes személyek helyzetét, mégpedig úgy,
hogy eközben az emberi rend alapjául szolgáló
törvényt testesíti meg. Ily módon tehát
a kasztrációs komplexus kérdése, a megosztottságon
alapuló nemi különbözõség problémája,
valamint a történelmi és a szimbolikus rend fogalma
kezd lassan összeállni. Lacan ezeknek a kérdésköröknek
az összefüggéseiből indult ki az elméletei
megalkotásakor.
Amint egyre tágabb lett a
kasztráció fogalma Freudnál, elmélete mindjárt
ellenállásba ütközött. A gyermekkori szexualitás
tétele és az Ödipusz-komplexus nyilvánvalóan
sértette sok kívülálló érzékenységét,
a kasztrációs komplexus és az, amit ez a kisleányoknál
előidéz, vagyis a péniszirigység azonban olyan,
végképp elfogadhatatlan elképzelésnek bizonyult,
amely még a pszichoanalitikusok köréből is tiltakozást
váltott ki. Ezek után Freudot nem pusztán klinikai
megfigyelései, a saját elméletében feszülő ellentmondások fokozatos belátása és az emberiség
történelmének alapjai iránti kíváncsisága
indította arra, hogy minduntalan a kasztrációs komplexus
jelentőségét hangsúlyozza, hanem bizonyos mértékig
az is, hogy válaszoljon a vitapartnerei írta művekre.
Először Lou Andreas-Salomé
és van Ophuijsen, majd 1921-ben Karl Abraham és Auguste Starcke
fogalmazta meg a választ Freud tételére. Őket
követte Franz Alexander, Otto Rank, Carl Müller-Braunschweig
és Josine Müller, míg végül a húszas
évek közepétől a harmincas évek végéig
a vita ismertebb alakjai – Karen Horney, Melanie Klein, Lampl-de Groot,
Helene Deutsch, Ernest Jones – is megjelentek a színen. Mások
is csatlakoztak hozzájuk: Fenichel, Radó, Marjorie Brierley,
Joan Rivière, Ruth Mack Brunswick, 1935-re azonban már kirajzolódott
a résztvevők állásfoglalása, és
a nemi különbözőséggel kapcsolatos fogalmi
készlet ettõl fogva nem megy át különösebb
változáson, habár tartalmilag folyamatosan megújul
a vita.
Karl Abraham munkássága
külön figyelmet érdemel. A szerző nem érte
meg azt, amikor a vita elérte a csúcspontját, észrevételei,
melyek gyakran nem találtak elismerésre, mégis hatalmas
jelentőségűek voltak – nem kis mértékben
annak köszönhetően, hogy Freud legtöbb ellenfele
bennük látta megtestesülni Freud nézeteit. Tökéletesen
érthető, ámde teljességgel téves az
a feltételezés, miszerint Abraham, Freud nyomdokaiban járva
kel a védelmére a kasztrációs komplexusnak.
Freud és Abraham levelezéséből az derül
ki, hogy a szerzők rendkívül udvariasan folyton az egyetértésükről
biztosítják a másikat, és ez igencsak megnehezíti
a közöttük lévõ egyébként jelentős
véleménykülönbség tisztázását.
Példának okáért Freud a leányok péniszirigysége
mellett érvel, míg Abraham azt hangoztatja, hogy mindkét
nem hasonlóképpen fél a kasztrációtól
– melyet a szerző a szexuális potencia lankadásaként
ír le. Abraham elgondolása szerint a fiúk
és a leányok – minthogy eleve különböznek
egymástól – más módon reagálnak ugyanarra
a tapasztalatra, Freudnál ellenben a tapasztalat folytán
válnak különbözővé. Ebből az
is kiderül, hogy Abrahamnál, Freuddal ellentétben, a
kasztrációs komplexus már az addigra kialakult „fiúkat”
és „leányokat” érinti. Ezen a lényeges különbségen
túl Abraham és Freud nézeteltérését
leginkább a hangsúly eltolódása jelzi. Mindkét
szerzőnél az incesztus tabutilalom alá esik („kasztráció”);
ugyanakkor csak Freud tartja nélkülözhetetlennek a tiltó
személy jelenlétét: a tiltás a levegőben
van.
Freud szerint, aki a kasztrációs
komplexust mint a törvény forrását hangsúlyozza,
az anyát birtokló apa mondja ki a metaforikus „nem”-et a
gyermek vágyaira. A tiltás pedig kizárólag
azáltal nyer értelmet a gyermek előtt, hogy olyan
emberekkel – nőkkel – van körülvéve, akik már
áldozatul estek a kasztrációnak abban az értelemben,
hogy nincsen falloszuk. Vagyis csak „megkésve” tulajdonít
jelentõséget bizonyos korábbi élményeknek,
mint például a női nemi szerv látványának.
Freudnál tehát a kasztrációs komplexus fogalma
olyan elképzelést is takar, miszerint a különbözõ
élményeket, illetve megfigyeléseket a komplexusban
kifejeződő törvény ruházza fel jelentéssel.
Abrahamnál ezzel szemben a kasztrációs fenyegetés
a kisleány testének a jelenben történõ
megfigyelésébõl fakad. Nincs, aki közbelépne,
szó sincs tiltó apáról, aki fenyegetésével
kifejezné a törvényt; az ő esetében a
női nemi szervek „tényleges” alacsonyabbrendűségének
megértésével veszi kezdetét a komplexus mindkét
nemnél.
Freudnál azonban ezen a ponton
újfent lényeges ellentmondásba ütközünk;
olyanba, amelynek a feloldására nem jutott már elég
ideje. Ezzel az ellentmondással magyarázható, hogy
Abraham és Freud művei között később
egyezést véltek felfedezni. Freud meggyőződése
szerint a fiú kasztrációs komplexusát az idézi
elő, hogy az apai tiltás folytán jelentőségteljessé
válik a pénisz; ugyanakkor előfordul, hogy a leány
péniszirigységét az általa tett egyszerű
megfigyelésből vezeti le. Magának a pénisznek
a képe, az, hogy nagyobbnak és különbnek látja
a saját nemi szervénél, indítja arra a leányt,
hogy magának is akarjon egyet. Ez az egyenlőtlenség
a fiúk és a leányok között az értelem
megragadásának tekintetében nyilvánvalóan
tarthatatlan. Miért volna egyszerűbb feladat a leányok
számára a testi jegyek megértése? Freud egyértelmű
jelét adta, hogy tudatában van annak, milyen felemás
a gondolatmenete. Megjelent publikációi ugyan zavaros állításokat
tartalmaznak, egyik levelében azonban így fogalmaz: „A pénisz
látványa és vizelési funkciója nem az
indító, hanem csakis a kiváltó oka lehet a
gyermek irigységének. Ezt azonban eddig még senki
sem jelentette ki” (Freud, 1971, 329). Sajnálatos módon sem
Freud, sem az utána jövő analitikusok nem jelentették
ezt ki kellő egyértelműséggel a kiadott írásaikban.
Freud „páratlannak” minősítette
Abraham 1922-es cikkét a női kasztrációs komplexusról.
Ugyanakkor Freud írásainak elméleti rendszere a legcsekélyebb
mértékben sem támasztotta alá Abraham szemléletét.
Tény, hogy Freud is tesz említést a nők „nemi
szervükkel kapcsolatos alsóbbrendűségi érzéséről”,
ez azonban nála sosem válik a kasztrációs komplexus
kialakulásának, és ezáltal az Ödipusz-komplexus
felbomlásának az
indítóokává;
ennélfogva nem belőle fakad a női szexualitás,
a nőiség és a neurózis. Freud szerint a pénisz
hiánya a nőknél csak annyiban jelentőségteljes,
hogy általa nyer értelmet az incesztuózus vágyakra
vonatkozó apai tilalom. Önmagában és önmagától
a női test nem utal semmire, és nem indít el semmilyen
folyamatot. A Freud és Abraham közötti hangsúlyeltolódásnak
messzemenő következményei vannak. Amennyiben ugyanis,
ahogyan Abraham írja, a test a maga valóságában
tekinthetõ a női vagy férfi-szexualitással
rendelkező szubjektum kialakulása indítóokának,
eleve kizárt, hogy ez a folyamat beilleszthető volna bármilyen
történelmi vagy szimbolikus összefüggésbe.
Freud ellenben éppen erről az összefüggésről
állapította meg, hogy az emberi szubjektum kialakulásának
sine qua non
ja. Lacan pedig teljes egészében erre
az összefüggésre építette a szexuális
különbözőségről szóló
tételét.
Freud tehát egyrészt
vitatta, hogy a gyermek teste önmagában jelentőséggel
bírna a kasztrációs komplexus szempontjából,
másrészt több ízben felhívta arra a figyelmet,
hogy a gyermek adott helyzete, az apa jelenléte vagy hiánya,
a maszturbációra vonatkozó tényleges tiltás
stb. esetleg lényegtelennek számít a szimbolikus fenyegetés
(az „esemény”) jelenlétéhez képest, amelyet
mindenképpen át kényszerül élni az egyén,
hiszen ez az emberré válás ára. Új magyarázatot
kellett keresniük viszont azoknak az analitikusoknak, akik ugyan egyetértettek
Freuddal abban, hogy a klinikai munkájuk során általánosan
megfigyelt kasztrációs komplexust nem lehet egy valós
történésre visszavezetni, ám képtelenek
voltak elfogadni a kulturális öröklődés
tanát. A kasztrációs komplexus azonban egyiküknél
sem az emberi szubjektum létrejöttének zálogaként
jelenik meg, hanem olyan félelem gyanánt, amely a már
eleve, még ha kezdetleges szinten is, szubjektummá alakult
emberi lény belső tapasztalataiból származik.
Következésképpen a kasztrációs komplexus
egyikőjük elméletében sem befolyásolja
érdemben a nemi különbözőséget.
Starcke például arra
jutott, hogy a kasztrációs szorongás elsősorban
a mellbimbónak a csecsemő szájától való
eltávolodásával hozható összefüggésbe,
vagyis a nap mint nap megismétlődő elválasztás
folytán vált egyetemessé az Ödipusz-komplexus.
Emellett a csecsemőnek arra a fokozatosan kifejlődő
képességére hivatkozott, hogy önmagát
a külvilágtól elkülönült lénynek
érzékeli: „A kasztráció tulajdonképpen
a külvilág kialakulásával egyenlő, ami
alapvetően a mellbimbó elvesztése révén
fogalmazódik meg” (Starcke, 1921, 180). Franz Alexander és
Otto Rank egészen a korábban a kisgyermek testéhez
tartozó anyaméh elvesztésére vezették
vissza a kasztrációt. Freud átvette a pályatársaitól,
és
Gátlás, tünet, és szorongás
című 1925-ös művében bővebben is
kifejtette ezt az elképzelést, melyet szeparációs
szorongásnak nevezett el, két évvel korábban
azonban a következő lábjegyzetet fűzte a Kis Hans
esetéhez:
„Elismerve, hogy mindezek a komplexum gyökereit képezik, mégis azt a követelményt állítottam fel, hogy a kasztrációs komplexum elnevezést azokra a rezdülésekre és hatásokra korlátozzuk, amelyek a pénisz elvesztésével kapcsolatosak. Aki felnőttek analízisében meggyőződött arról, hogy a kasztrációs komplexus elmaradhatatlan, természetesen nehéznek találja, hogy egy véletlen és még csak nem is általánosan előforduló fenyegetésre vezessük vissza, és fel kell tételeznie, hogy a gyerek ezt a veszélyt önmaga konstruálja a leghalványabb és szinte sohasem hiányzó utalásokra támaszkodva”
(Freud, 1993b, 4. jegyzet).
Alapvetően mást jelent
annak a felismerése, miszerint a kasztrációs komplexus
korábbi szeparációkra utalhat vissza, illetve az,
amikor magukat a szeparációkat tekintik kasztrációnak.
Freudnál a kasztrációs komplexus révén
különülnek el a nemek, és így általa
válik emberré az emberi lény. Ezzel azonban nem vitatja
el a korábbi szeparációk jelentőségét.
Freud azt is felvetette, hogy az ürülék elhagyása
teszi lehetővé a visszamenőleges utalást; a
kasztrációs komplexus számára ez modellértékűvé
válhat. A freudi leírás visszatekintő jellegû:
a fallikus kasztrációtól való félelmében
a gyermekben „felidézõdhetnek” a korábbi veszteségek,
amelyek a kasztráció révén válnak jelentõségteljessé.
Mások megközelítésében a szeparációk
juttatják érvényre a kasztrációs komplexust;
náluk tehát előretekintő képlettel találkozunk:
a korai veszteségek miatt a gyermek rettegve várja az elkövetkezőket.
Freudnál a történelem és a pszichoanalitikus
tapasztalat mindig rekonstrukción, visszatekintésen alapul:
az emberi szubjektum ilyen történetbe van beleágyazva.
A többi magyarázat szerint ellenben fokról fokra fejlődik
ki. Annak a szemszögéből, aki a kasztrációt
az anyaméhig vezeti vissza, a szubjektum kezdettől fogva
létezik, következésképpen esetlegesen kiválasztott
alkati tényezők vagy éppennyire esetleges környezeti
hatások révén lesz pszichotikus, neurotikus vagy éppen
„normális”.
Lacan ebben a kérdésben
megint csak Freud állásfoglalását emeli ki
és fogalmazza újra.
Magában
a kasztrációs
komplexusban keresendő a gyermek nemi különbségek
mentén végbemenő emberré válása.
Akkor is, ha más hasadásokat egybeforraszt, sőt jelentéssel
lát el. A megkülönböztetetten kezelt fallosznak az
elfojtása a törvény beiktatásával jár,
visszautasítása pedig mindenképpen pszichózist
eredményez. Lacan úgy látja, hogy minden más
feltételezés lehetetlenné teszi a pszichoanalízist.
Szerinte ugyanis újfent nyitva hagyják azt a kérdést,
hogy miből lesz a szubjektum, és nehezményezi, hogy
nem kerül szóba a nyelv és a társadalmi rend,
amely megkülönbözteti az embert a többi emlőstől.
Előfordulhat, hogy ezeknek csak mellékes szerep jut a szubjektum
kialakulásában? És egyáltalán, hol a
helye a nemi különbözőségnek ebben a fejlődéstani
megközelítésben?
Ha úgy vesszük, hogy
a fallikus kasztrációs fenyegetésben nincs semmi rendkívüli;
ha a születés, az elválasztás, a külvilág
kialakulása mind kasztrációnak tekinthetõ,
akkor másutt keresendő a szexuális különbség
magyarázata. Ha a kasztráció csupán a szeparációk
egyike, vagy megegyezik szexuális vágy elvesztésének
a képzetével, mely a férfiakat és a nőket
egyaránt rettegésben tartja (erre utal a Jones-féle
aphanisis), akkor mitől válik külön a két
nem? Valamennyi jelentős kutató, aki nyilatkozott a témában,
akár Freud mellett, akár az ellenkezõ oldalon foglalt
állást, valamilyen biológiai hajlamban lelte meg a
magyarázatot. Éppúgy igaz ez Freud biologista védelmezőjére,
Helene Deutschra, mint kulturalista ellenfelére, Karen Horney-ra.
A kasztrációs komplexusnak
a szexuális különbözõség kialakulásában
betöltött főszerepének elvitatása, és
ily módon a biológiai magyarázatokra való hagyatkozás,
további változásokat vont maga után. A húszas
évek derekán más kérdésekre terelődött
a figyelem, és ezáltal egy új korszak vette kezdetét.
A kasztrációs komplexus fogalmi válságának
kétségtelenül része volt abban, hogy a női
szexualitás került az érdeklődés homlokterébe.
Mire az olyan jól ismert nevek, mint Horney, Deutsch, Lampl-de Groot,
Klein és Jones megjelentek a színen, már nem annyira
a szexuális különbözõség, mint inkább
a női szexualitás mibenléte képezte a kutatások
tárgyát. Ekkora tehetjük a később „nagy
vitaként” emlegetett korszak kezdetét. A vita 1935-ben hágott
a tetőfokára, amikor is Ernest Jonest meghívták
Bécsbe, hogy egy előadássorozat keretében adjon
számot a brit és a bécsi pszichoanalitikusok közötti,
rohamosan növekvő nézeteltérésekről,
mire ő első – és mint kiderült egyetlen – témájául
a női szexualitást választotta. Bár a női
szexualitás természetesen elsőrendű kérdés
a számunkra, látnunk kell azt is, hogy a hangsúlyeltolódás
másfelől súlyos veszteséggel járt. Világos
ugyan, hogy továbbra is a nemek közötti különbség
(a kasztrációs komplexus lényege) jelentette a vonatkozási
pontot, ám a női szexualitás helyzetét és
jellegzetességeit gyakran vizsgálták úgy, mintha
elszigetelt jelenségről volna szó, amely független
az őt létrehozó különbségtételtől.
Ilyen szemlélet érvényesült Freud ellenfeleinél.
Ez a tábor a nőkre nézve méltatlannak tartotta
a kasztrációs komplexus fogalmát. A fogalom fémjelezte
megközelítésmód elvetésével egyrészt
helyre akarta hozni a nőket ért igazságtalanságot,
másrészt a nőiség mibenlétére
kívánt magyarázatot adni, tehát olyan célok
vezérelték, melyek Freud megítélésében
kívül esnek a pszichoanalízis hatáskörén.
Ekkortól fogva azonban már a Freud oldalán állók
is hasonlóképpen látták a feladatukat. Kell,
hogy legyen valami a nőkben, ami csak az övék. A nemek
közötti különbségek magyarázatáról
észrevétlen az egyedül az egyik vagy másik nemre
jellemző értékekre terelődött a szó.
Ebben a közegben, a kasztrációs komplexus meghatározó
szerepének elvetése után, a kutatás visszakanyarodott
a biológiai magyarázatokhoz, melyek Freudnál csupán
a kiindulópontot jelentették. Kénytelen volt, hiszen
hol taláhatta volna még meg azt a bizonyos valamit?
Freud természetesen sohasem
nyilvánította elhanyagolható szempontnak az anatómiát
vagy a biológiát, pusztán arra törekedett, hogy
a megfelelő helyre kerüljenek. Ezt a helyet pedig a pszichoanalitikai
kutatáson kívül jelölte ki a számukra. Mások
ellenben eltökélten azon belülre helyezték. Így
például Carl Müller-Braunschweig, többekkel egyetértésben,
azt hangoztatta, hogy létezik egyfajta veleszületett férfiasság,
illetve nőiség, amely pontosan megfelel a biológiai
hím- és nőnemnek, és ennek értelmében
az írásaiban „férfias és nőies ösztön-ént”
emlegetett. Vagyis eddigre nemcsak az elsõdleges férfiasság
és nőiség, hanem a természetes heteroszexualitás
is bevett gondolattá vált. Karen Horney 1926-ban a „heteroszexuális
vonzalom biológiai eredetéről” beszélt, és
innen kiindulva a leányoknál meglévő úgynevezett
maszkulin szakaszt az apai erőszaktól való kezdeti
női szorongás elleni védekezésként jellemezte.
Melanie Klein pedig azt az azóta egyre elterjedtebb véleményt
fogalmazta meg, miszerint a leány, elsődleges gyermeki női
szexualitásánál fogva, tudattalanul is tisztában
van a vagina létezésével. Ez a naturalista megközelítés,
melyet leginkább Ernest Jones munkássága példáz,
a leánynál egyfajta, a biológiai neméből
származó, kezdeti nõiséget feltételez,
amely később a leány tárgykapcsolataiból
adódó fantáziák következtében különbözõ
viszontagságokon megy keresztül. Azok a teoretikusok, akik
erre az álláspontra helyezkednek, nem tagadják Freud
azon elképzelését, hogy a leányoknál
is megvan a fallikus szakasz, viszont azt állítják,
hogy ez náluk mindössze a természetes női beállítottságukkal
ellentétes reakcióképződmény. Olyan
másodlagos képződmény, átmeneti állapot,
amely menedéket nyújt a leány számára,
aki nőiségében veszélyeztetve érzi magát.
Ahogy a péniszre természetes módon férfiként
büszke fiú a kasztrációtól tart, úgy
a természetes nőiséggel rendelkezõ leány
a saját bensőjének az apja behatolása okozta
szétzúzódásától fél. Ebben
az összefüggésben lényeges kérdés
lesz, hogy léteznek-e vagy sem korai vaginális érzetek,
hiszen ezek szerint egyenesen az ösztön-késztetésekből
fakadnak, áttételek nélkül, bizonyos lelki sajátosságok.
Freud hevesen tiltakozott ez ellen a nézet ellen. Egyik levelében,
mely ilyen szemszögből olvasva korántsem olyan rejtélyes,
mint első látásra, a következõket írja
Müller-Braunschweignek: „Kénytelen vagyok szembehelyezkedni
az Önök (Horney, Jones, Radó stb.) álláspontjával,
mert nem különítik élesen és világosan
el egymástól a lelki és a biológiai tényezőket,
mert ezeket párhuzamba kívánják állítani
egymással, és mert, ettől a szándéktól
vezérelve, elhamarkodottan bebizonyíthatatlan lelki tények
elemzésébe fognak, valamint azért, mert ezenközben
kénytelenek, utólagosnak, illetve visszahatónak nyilvánítani
egyértelműen elsõdleges képződményeket.
Jól tudom, kifogásaim magyarázatra szorulnak. De arra
mindenképpen fel szeretném hívni a figyelmet, hogy
nem engedhetjük meg, hogy a biológia belefolyjon a pszichoanalízisbe,
mint ahogy az anatómia és a pszichológia esetében
sikerült is elkerülnünk ezt a veszélyt” (Freud, 1971,
329).
Freudnak ellenzékének másik része azonban nem akart ekkora súllyal vagy ennyire nyíltan a szexuális különbözőség biológiai magyarázataira támaszkodni; ehelyett az tárgytól függő azonosítás lelki mechanizmusának jelentőségét hangsúlyozták. Freudnál és a tágykapcsolat-teoretikusok elméleteiben egyaránt az Ödipusz-komplexus megoldódása után minden gyermek remélhetőleg a megfelelő nemű szülővel azonosítja magát. Noha a kétféle magyarázat hasonlónak tűnik, a kasztrációs komplexusnak tulajdonított szerep folytán szöges ellentétei egymásnak. A freudi képletben a kasztrációs komplexus leküzdését követően a fiúk és a lányok jobbára rendesen átveszik az azonos nemű szülő szexuális identitását. Ám így is mindössze átvételről van szó, amely ráadásul meglehetősen ingatag, mint ahogy azt annak idején Dóra „rendellenes”, apjával való önazonosítása bizonyította. Freudnál a megfelelő szülővel való önazonosítás eredménye a kasztrációs komplexusnak, amely addigra már létrehozta a szexuálisan megkülönböztető jegyeket. Más analitikusok, feladva a kasztrációs komplexus meghatározó szerepét, a (biológiai alapú) identifikációt a nemi különböződés okának tekintik. A következőképpen foglalhatjuk össze ezeknek a teoretikusoknak az álláspontját. Eleinte a leányoknál nincsen eltérés a fiúkhoz képest (Klein és néhány másik kutató ezt az időszakot a fiú kezdeti feminin szakaszának nevezi), és így mindkét nem szeretete a legelső tárgyra, az anyára irányul, és vele azonosítják magukat; később a kisleánynál – biológiai neméből (nőiségéből) kifolyólag, és mert alkati tökéletlensége következtében (nem rendelkezik, és soha nem is fog, az anyja által igényelt fallosszal) szeretete kudarcot vallott – kezdetét veszi az Ödipusz-komplexus leányokra jellemző módozata, szeretete az apjára irányul. Később, ezúttal végérvényesen az anyjával azonosítja magát, és végképp kialakítja női identitását.
Freudnak ellenzékének másik része azonban nem akart ekkora súllyal vagy ennyire nyíltan a szexuális különbözőség biológiai magyarázataira támaszkodni; ehelyett az tárgytól függő azonosítás lelki mechanizmusának jelentőségét hangsúlyozták. Freudnál és a tágykapcsolat-teoretikusok elméleteiben egyaránt az Ödipusz-komplexus megoldódása után minden gyermek remélhetőleg a megfelelő nemű szülővel azonosítja magát. Noha a kétféle magyarázat hasonlónak tűnik, a kasztrációs komplexusnak tulajdonított szerep folytán szöges ellentétei egymásnak. A freudi képletben a kasztrációs komplexus leküzdését követően a fiúk és a lányok jobbára rendesen átveszik az azonos nemű szülő szexuális identitását. Ám így is mindössze átvételről van szó, amely ráadásul meglehetősen ingatag, mint ahogy azt annak idején Dóra „rendellenes”, apjával való önazonosítása bizonyította. Freudnál a megfelelő szülővel való önazonosítás eredménye a kasztrációs komplexusnak, amely addigra már létrehozta a szexuálisan megkülönböztető jegyeket. Más analitikusok, feladva a kasztrációs komplexus meghatározó szerepét, a (biológiai alapú) identifikációt a nemi különböződés okának tekintik. A következőképpen foglalhatjuk össze ezeknek a teoretikusoknak az álláspontját. Eleinte a leányoknál nincsen eltérés a fiúkhoz képest (Klein és néhány másik kutató ezt az időszakot a fiú kezdeti feminin szakaszának nevezi), és így mindkét nem szeretete a legelső tárgyra, az anyára irányul, és vele azonosítják magukat; később a kisleánynál – biológiai neméből (nőiségéből) kifolyólag, és mert alkati tökéletlensége következtében (nem rendelkezik, és soha nem is fog, az anyja által igényelt fallosszal) szeretete kudarcot vallott – kezdetét veszi az Ödipusz-komplexus leányokra jellemző módozata, szeretete az apjára irányul. Később, ezúttal végérvényesen az anyjával azonosítja magát, és végképp kialakítja női identitását.
Az előbbi leírásból
kitűnik, hogy a női szexualitás kérdése
önmagában is központi jelentőséggel bírt
a tárgykapcsolat-elmélet kialakulásakor. A nőiség
ilyen megközelítése kitüntetett figyelemben részesítette
az anyával való kapcsolat kezdeti időszakát;
később, az elmélet kibontakozásának
időszakában, a hangsúly továbbra is ezen a
viszonyon volt. Mikor azután véget ért a „nagy vita”,
a tárgykapcsolat-elmélet képviselőinek érdeklődése
az anya és a nemileg még megkülönböztetetlen
gyermek viszonya felé fordult, háttérbe szorítva
a nemi elkülönülés problémáját,
mint ami nincsen összefüggésben a szubjektum kialakulásával.
Ezen az áron kerülhetett az anya ismét az érdeklődés
központjába, és ez tette lehetővé az apa
szerepének a mellőzését, miközben Freud
elméletében csakis az általa kimondott tiltásnak
tudható be a fiúk és a leányok elkülönülése.
Az anya alakja ezekben a leírásokban jórészt
a női szexualitás iránti korábbi érdeklődésből
táplálkozik: tapasztalataival és az ő megtapasztalásával
sokat foglalkoztak, ám ő maga – a belső bizonytalanságok
ellenére is – már kialakult, női szubjektumnak minősül.
Mindebből kiderül, hogy a nemi különbözõség
kérdése különös módon kívül
rekedt a kutatásokon.
Freud készséggel beismerte,
milyen felületesen kezelte az anya-gyermek viszonyt. A vakság,
amely ezen a téren jellemezte, azonban nem a saját érdeklődésének
irányultságából, és nem is férfi
mivoltából következett – ahogy azt többek között ő maga gondolta –, hanem abból, ahogyan a pszichoanalízist
elképzelte. A pszichoanalízis fallocentrikussága Freudnál
az egyedi emberi szubjektumon keresztül megfigyelhető társadalmi
rend apacentrikusságából származik. Mind a
mai napig az apa áll a harmadik helyen, aki
kénytelen
megbontani az anya és gyermek aszociális kettősét.
Láthatjuk azt is, hogy mindig szükséges valakinek vagy
valaminek betöltenie a harmadik szerepét. A problémával
kapcsolatban Lacan kifejti, hogy az anya és a gyermek viszonya nem
értelmezhető az apa helyzete által kijelölt struktúrán
kívül. Lacan képtelenségnek tartja az apát
mellőző vagy őt az anyában megtestesülni
látó (Klein) elméleteket. Az apa által érvényre
juttatott törvény beiktatását megelőzően
vagy azon kívül nem számolhatunk
emberi
tényezőkkel;
csak a törvénnyel való szembeszegülés (pszichózis),
illetve szerencsés vagy szerencsétlen kimenetelű betartása
(„normalitás” és neurózis) lehetséges. Végül
pedig a kleiniánus és a nem-kleiniánus tárgykapcsolat-elméletek
képviselőinek a szemében (a köztük levő
hatalmas különbségek ellenére) a nemek közötti
különbség nem megosztottság eredménye, hanem
adott tény; férfiak és nők, hím- és
nőneműek
eleve léteznek. Az adott körülmények
között ebben nincs semmi meglepő.
A pályatársaival folytatott
vita Freudot is arra indította, hogy újrafogalmazzon néhány
fontos kérdést. Ezekről a módosításokról
megint csak az mondható el, hogy a kasztrációs komplexus
hangsúlyozásából következnek. Élete
utolsó tanulmányaiban Freud újra és újra
kiemelte a kasztrációs komplexus jelentőségét.
Meggyőződésének újragondolásakor
arra jutott, hogy a fiú és a leány egyaránt
keresztülmennek a fallikus szakaszon, melyet elsődlegesnek
tartott szemben azokkal, akik szerint visszaható és másodlagos,
és ezáltal korábbi állásfoglalásait
erősítette meg, és főként fogalmazta
újra. Az Ödipusz-komplexus eredeti elképzelése
vezetett oda, amit Freud az általa kifogásolt elméletek
zsákutcáinak és hibáinak tekintett. Az ebből
a látásmódból fakadó természetes
heteroszexualitás fogalma éppannyira tarthatatlannak bizonyult,
mint vele ellentétes álláspont, mely az anyával
való kapcsolat kezdeti időszakára helyezi a hangsúlyt.
Az utóbbi ugyanis, noha végső soron nem fogalmazódik
meg benne a biológiai eredetű identifikáció
tétele, megmagyarázatlanul hagyja a fiú és
a leány közötti különbséget. Lacan szerint
nyilván ez az a pillanat, amikor Freud – látva, hogy korábbi
meggyőződései tévedésekhez vezettek
– előveszi a vágy fogalmát. „Mi az – kérdi
Freud –, amit a nő [a kisleány] akar?” A kérdésre
nincsen helyes válasz, vagyis „az anya” sem tekinthető annak:
a kisleány ugyanis egyszerűen csak
akar.
A fallosz
válik – hiányánál fogva – a vágy szükségszerűen
hiányzó
tárgyává a nemi elkülönülés
szintjén. Ezek után tehát az Ödipusz-komplexus
már nem tekinthetõ egyfajta állandósult mítosznak,
amely az apa, az anya és a gyermek adott helyzetére világít
rá, hanem olyan struktúraként jelenik meg, amelyen
belül megállapítható, hogy hol helyezkedik el
a személy a tulajdon vágyához képest. Hogy
„hol”, azt pedig a kasztrációs komplexus határozza
meg.
„A nőiség” című
előadásában Freud kérdések formájában
idézi ellenfeleinek a női szexualitással kapcsolatban
tett javaslatait. „Hogyan jut el a leány a férfiasból
a számára biológiailag meghatározott nőies
időszakba?” – kérdezi Freud (Freud, 1943, 140), és
az ellenfeleivel szemben arra a következtetésre jut, hogy:
„a nő testalkata sem hajlandó minden vonakodás nélkül
teljesíteni a feladatát” (Freud, 1943, 138), illetve hogy
„a megoldás mármost ideálisan egyszerű volna,
ha elfogadhatnánk, hogy egy bizonyos kortól kezdve az ellenkező
neműek egymáshoz vonzódásának elemi hatása
érvényesül, mely a kis nőt a férfihoz
hajtja... ilyen könnyűszerrel azonban nem rázhatjuk le
a kérdést...” (Freud, 1943, 140) A biológiailag nőnemű
lényből tehát valamiképp nő lesz, a
pszichoanalízisnek azonban arra kell válaszolnia, hogy ha
az átalakulás valóban megtörténik, akkor
miképpen
megy végbe. Pályatársainak
egyébiránt kiváló írásai az anyával
való kapcsolat kezdeti időszakáról ugyanis,
pszichoanalitikus szempontból, nyitva hagyják a nemi elkülönböződés
kérdését. Freud szavaival: „Csak akkor tudjuk tehát
megmagyarázni a leány anyjához való kötöttségének
megszűnését, ha olyasmit találunk, ami kizárólag
a leányra jellegzetes, s a fiúnál nem fordul elő,
vagy nem így folyik le. Úgy gondolom, hogy megtaláltuk
ezt a jellegzetes mozzanatot […] a kasztrációs komplexumban”
(Freud, 1943, 147).
Halála előtt Freud „Az én kettéhasadása a védekezési folyamat során” című befejezetlenül maradt írásán dolgozott (Freud, 1940), mely a kasztrációs komplexussal, illetve ennek a szubjektum kialakulásával kapcsolatos vetületeivel foglalkozik. A tanulmány egyfajta elsődleges, és soha be nem gyógyuló hasadást előidéző fenyegetettség (a veszteségtől való félelem) pillanatában ragadja meg az én keletkezését. Freud a kasztrációs komplexusra történő válaszreakciót egy azt helyettesítő és a hasadást megjelenítő fétis felállításához köti. A tanulmányban tisztán kirajzolódik az a freudi álláspont, amelyhez Lacan később visszatér. A kezdettől fogva meghasadt szubjektum egy eleve elveszett tárgyat feltételez. Noha Freud, Lacannal ellentétben, nem mondja ki, hogy egy elveszett tárgyról van szó, bizonyos abban, hogy ez a tárgy a hiányának köszönheti lélektani jelentőségét, vagy ahogy azt „A nőiség”-ről szóló elõadásában kifejti: annak, hogy „a gyermek sóvárgása annyira csillapíthatatlan első tápláléka után, hogy az anyamell elvesztését sohasem heveri ki” (Freud, 1943, 144). Még a törzsi társadalmakban élő gyermek is, akinek a szoptatási ideje jóval tovább tart, mint a csecsemőkor, kielégületlenül marad: a lényeg a kínban és a kielégülés hiányában keresendő, ezek váltják ki a vágy keletkezését.
Freud utolsó írásai
sokak szerint egy idős ember csalódottságát
tükrözik. A belőlük áradó pesszimizmus
Lacan számára viszont egy olyan elmélet letisztultságára
és összeszedettségére utal, amely végkövetkeztetéseiben
antihumanista, és nem is lehetne más. A női szexualitás
tárgyalásakor mindig kénytelenek vagyunk az emberi
szubjektum kialakulásának problémájával
szembesülni. A Lacan által továbbgondolt freudi elméletekből
az derül ki, hogy a kasztrációs komplexus előidézte
nemi elkülönülés, majd a helyzeti viszonyok kialakulása
a szubjektum kettéhasadt jellegét és a tárgy
elveszett mivoltát igazolják. A pszichoanalitikus kutatás
és annak tárgyai – a tudattalan és a szexualitás
– az emberi létnek erre az alapvető nehézségére
kívánnak rávilágítani. Lacan szerint
a humanista állásfoglalás kizárólag
hamis kilátásokkal kecsegtető hamis elméletek
forrása lehet.
Mindez a látásmódból
következik – a posztfreudisták látásmódját
pedig Lacan minden bizonnyal ideologikusnak tartja, mivel korunk humanista
szemléletét támasztja alá. A kleiniánusok
és a tárgykapcsolat-elmélet többi képviselőjének
a megközelítésében az akár kezdetleges,
akár az anyával való kezdeti összeolvadással
keletkezett, és csak később, fokozatosan elkülönülõ
én által végrehajtott identifikáció,
a feltehetően vagy szükségképpen a szubjektummal
való azonosulás jelenti a kiindulópontot. Ezek a teoretikusok
arra keresik a választ, hogy miként avatkozik be a csecsemő/egyén
a külvilágba a saját fejlődése érdekében.
Késõbb fordítva teszik fel a kérdést:
vajon alkalmas-e az emberi környezet a csecsemő számára,
hogy megfelelőképpen cselekedjen? Az innen kiinduló
magyarázatok szerint a nemi identitás az első lépésben
biológiailag meghatározott, majd továbbfejlődik
és (többnyire) meg is erősödik, ahogy a szubjektum
a valós tárgyakkal és a róluk szőtt
fantáziákkal való kölcsönhatások
során keresztül egyre tovább jut az érés
viszontagságos folyamatában.
Lacan állásfoglalása
ezzel ellentétes: az analizált személy tudattalanja
egy változó és bizonytalan nemi identitással
rendelkezõ széttöredezett szubjektumot tár elénk.
Az emberi lét olyan törvény függvénye, amely
gátolja a központ kialakulását, és megosztottságot
teremt: a szexualitás a törés helyén keletkezik,
a szubjektum pedig jellegét tekintve kettéhasadt. Az ideológiák
uralta világban azonban mindez rejtve marad a tudatos szubjektum
elől, neki ugyanis egésznek, nemi identitása felől
pedig határozottnak kell éreznie magát. A pszichoanalízisnek
az lenne a feladata, hogy lerántsa a leplet a valóságról,
és elemeiből újraalkossa a szubjektumot. Ez az elképzelés
elméleti szempontból hitelesnek, a gyakorlatba átültetve
ingatagnak tűnik. Lacan ennek – a széttöredezett szubjektum
történetével foglalkozó – elméleti és
gyakorlati kutatásnak szentelte az életét.
Vajda Róza fordítása
forrás: c3.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.