A nemi identitás kialakulása
szükségszerűen összekapcsolódik a nemek közötti
különbséggel való megbarátkozás képzetével.
A kortárs pszichoanalitikus elméletekben és terápiás
gyakorlatban megfigyelhető az a változás, hogy a nemek
közötti különbség fogalmát ma már
nem azonosítják az anatómiai különbségekkel.
A nemek közötti különbség(ek) elfogadására
és az ezzel összefüggésben létrejövő
pozícióra ma már nem úgy tekintenek, mint amit
pusztán az anatómiai tények felfedezése alakít
ki. Ugyanakkor a nemek közötti különbség természetéről
szóló feltételezések még mindig magukon
viselik a freudi természettudományos gondolkodásra
való törekvés jegyeit, jóllehet igen leplezett,
nehezen észrevehető formában. Ezek a nézetek
lényegesebbnek tartják a másság felfedezését,
illetve elválaszthatónak tartják azt a hasonlóság
felfedezésétől. Az elképzelés mögött
az a ki nem mondott feltételezés húzódik meg,
hogy a másság tudatosulása értékesebb,
későbbi fejlődés eredménye és
egyben nehezebb is, mint a hasonlóság felismerése.
Ez a felfogás megfeledkezik arról, hogy a nehézség
abban rejlik, hogy a különbözőséget a hasonlóság
elutasítása nélkül kell elfogadni: más
szóval át kell hidalni az ellentétek közötti
távolságot. Elég feladni a polaritás egyik
oldalát ahhoz, hogy közeledhessünk a másikhoz.
Az igazi nehézséget azonban a másság, az eltérő
jelleg képzetének megalkotásában az okozza,
hogy eközben a többi emberi lényhez való hasonlóság
érzését nem szabad feladni.
Néhány évvel ezelőtt
Chodorow (1979) annak a véleményének adott hangot,
hogy bizonytalan férfitudatukból és az anya megtagadásából
fakadóan a férfiak jellemzően túlbecsülik
a különbséget, egyben lenézik a közös
jelleget. Következésképpen az, ha az azonosság
és különbözőség közti feszültséget
fogalmazzuk meg, s nem azt az ellentétpárt, amely csak a
két fél egyikét becsüli, s lenézi a másikat,
része a pszichoanalízis férfi nézőpontú
megközelítésének bírálata érdekében
tett erőfeszítésnek. Ámde ennek az ellentétpárnak
a lebontása — hogy ne csak a különbség túlértékelését
jelezzük, vagy azt, hogy az azonosság nagyobb hangsúlyt
kellene kapjon — megkívánja, hogy az identitás problémájával
is foglalkozzunk. Napjaink nemek közötti különbségekről
szóló elméletében az identitás szó
használata a különbözőséget és
az identitások közötti határt azonosnak látja.
A másságnak ezt a felfogását bírálja
a jelenlegi feminista gondolkodás, amely a különbségek
többrétűségét és a meghatározások
változékonyságát hangoztatja.
Ahhoz, hogy túllépjünk
ezen a diskurzuson, egy plurálisabb, kevésbé egységes
képzethez kell eljutnunk, mint amit az egyszerű „azonosság-különbözõség”
tengely, az egyrétű különbözõség
képzete hordoz. Az egyrétû különbözõség
mint választóvonal képzete azt jelenti, hogy identitás
az, ami ennek a vonalnak valamelyik oldalán áll, és
mindaz, ami ezen az oldalon található, tökéletesen
homogén. Ily módon az „identitásunk a sorsunk” meghatározáshoz
juthatunk; a hasonlónak a hasonlóval kell azonosulnia, a
másság felismerése annak a korlátnak a tiszteletét
jelenti, amely aközött húzódik meg, hogy valaki
az, ami, és nem az, ami nem is lehet. A nemi identitás fogalma
olyan elkerülhetetlenséget, koherenciát, egyedüliséget
és egységességet takar, ami cáfolja a képzelet,
a szexualitás és a tudattalan pszichoanalitikus értelmezéseit
(May, 1986; Goldmar, 1991; Dimen, 1991).
Noha egyfelől nagyrészt egyetértek
ezzel a bírálattal, másfelől úgy vélem,
a lényeg az, hogy az ember képes lemondani az identitás
képzetéről, mint valami tárgyról anélkül,
hogy az azonosulást mint belső pszichikus folyamatot is vele
együtt kidobná. Nem kell feltételeznünk, hogy az
azonosulás folyamata mindig párhuzamosan megy végbe
az “azonosság-különbözõség” tengely
egyik oldalán. A különbözõség elfogadására
és „a különbözõség” megismerésére
való törekvés nem feltétlenül jelenti a
másság túlértékelését.
Ha ezt a folyamatot a civilizáció eredményének
tekintjük, azaz azt állítjuk, hogy nem a psziché
eredendő, preszociális késztetései, hanem diszkurzív
rendszerek irányítják, azzal nem hangsúlyozzuk
kellően e folyamat komplex jellegét. A nemiség lényegének
megfogalmazásakor abba ütközünk bele, hogy mint a
pszichikus tapasztalás választóvonala egyszerre igen
rugalmas, ugyanakkor nagyon kiszámíthatatlan is mind elhelyezkedését,
mind tartalmát tekintve.
Mielőtt az identifikációk
feminista bírálatát szem előtt tartó
vizsgálatába kezdenénk, szeretnék néhány
elterjedt pszichoanalitikus gondolatot ismertetni a nemi tudat fejlődéséről.
Érdemes megemlíteni a nemek közötti különbségekről
szóló kortárs elmélet azon kiemelkedő
állomásait, amelyek Stoller nemi identitásról
szóló írásától Fast „megkülönböztetési
modell”-jéig követhetők nyomon. E két elméletet
egyszerre kívánom felhasználni és bírálni:
jelentős megfigyeléseiket megőrzöm, de identitás-fogalmukat
megpróbálom meghaladni. Más szóval az „azonosság-különbözõség”
tengely mentén haladva a korai nemi azonosulások fejlődését
próbálom meg tömören vázolni.
Miközben ezt a vázlatot írom,
tisztában vagyok azzal a ténnyel, hogy a fejlődési
rend fogalmával szemben a feminista elmélet ugyanannyi ellenvetéssel
él, mint az identitás gondolatával szemben. Mindezek
mellett is lényegesnek tartom, hogy kitérjek a legújabb,
a nemi tudat fejlődésének rendjéről
szóló pszichoanalitikus nézetek ismertetésére,
még mielőtt szembesíteném ezt azzal az általánosan
megfogalmazott bírálattal, mely szerint a feminista gondolkodók
még mindig egy 1933 körül keletkezett elképzelést
vallanak arról, hogy a nemiség kategóriái a
pszichés struktúrákban hogyan jelennek meg. Ráadásul
az észak-amerikai el is tér az európai vagy brit analitikus
gondolkodástól. Úgy egy évtizede nagyon izgalmas
modellek jöttek létre, amelyek a nemek közötti eltéréseket
az ödipális struktúráktól függetlenül
tárgyalják. Ezek a nézetek lehetővé
teszik, hogy képet alkossunk azokról a tudatos vagy tudattalan
identifikációról és tapasztalatról,
amelyek túllépik az identitás fogalmának merev
határait. Sőt, azt állítom, hogy fenn kell
tartanunk a tapasztalati világgal egy, ha mégoly rugalmas
köteléket, amelyben — sejtsünk bármit is a tudattalanról
— nyilvánvaló, hogy a gyerekek bizonyos dolgokat hamarabb
jelenítenek meg és fogadnak be, mint másokat; bizonyos
problémák időnként mélyebben foglalkoztatják
őket, mint máskor. Röviden szólva tehát:
fejlődésük szakaszokra oszlik.
A nemi tudat fejlődésének
egy korábban figyelmen kívül hagyott kérdése,
amelyre külön rá kívánom irányítani
a figyelmet, a hasonlóság és a különbözõség
együttes megjelenése; más szóval az eltérő
neműként felfogott szülővel való azonosulás.
Fast (1984) újabb elméletében rámutat arra,
hogy a gyerekek hogyan használják fel a nemek közötti
azonosulást saját szelf-reprezentációjuk meghatározó
részeinek megalkotásához. Ezáltal tudják
képzeletükben kidolgozni a nemek közötti erotikus
kapcsolatokról szóló fantáziáikat is.
Fast a nemek közötti eltérésről (1984) azt
a felfogást vallja, hogy a gyerekek eredendően biszexuálisak
— ezáltal új magyarázattal szolgál a biszexualitás
lényegéről. Nem alkati, biológiai adottságnak
tekinti azt, hanem a mindkét szülővel való azonosulás
lehetőségének (1990). A preödipális korszakban
a gyerekek „túl befogadóak”: azt képzelik, hogy bármit
megkaphatnak és bármivé lehetnek. Kezdetben nem ismerik
fel az anatómiai különbségből fakadó
kizárólagosságot. Nem a sajátjuk helyett, hanem
a mellé akarják a másikét.
Szeretném vázolni, hogy napjaink
nemiségről alkotott elméletei hogyan látják
a nemek közti különbséget a fejlődésbe
beágyazódva, összevetve ezt saját megfigyeléseimen
kívül Fast és Stoller elképzeléseivel,
és azok bírálataival. Ezeket egybevetve, véleményem
szerint a korai nemi identitás fejlődésnek új,
négy szakaszból álló, tagolását
kellene bevezetni:
- a nominális nemi identifikáció kialakulása,
- az azonosulások korai elkülönülése a leválás-önállósodás (szeparáció-individuáció) folyamatában,
- a preödipális „túl befogadó” fázis, és végül
- az ödipális fázis.
Ez a szakaszolás — amint majd látni
fogjuk — előfeltételezi, hogy visszájára fordítsuk
azt az álláspontot, amely a nemi tudat és a nemi identitás
kifejlődésének mozgatórugóját
a nemi szervek eltérésében látja (ld. Roiphe
és Galenson, 1981). Abból a felfogásból indul
tehát ki, amelyet Person és Ovesey fejtett ki, hogy ti. a
nemek közötti eltérés, amely a szeparációs
konfliktusok és az azonosulások révén fejlődik
ki, határozza meg, s teszi hangsúlyossá a genitális
különbségeket, s ezáltal óriási (ha
nem kizárólagos) a szimbolikus jelentősége
a nem élményének és a nemi kapcsolatok reprezentációjában.
Kétségtelen, hogy az én felfogásom is „túl
tág”, mivel a korábbi pszichoszexuális elmélet
sok alkotóelemét, jóllehet kritikus célzattal,
magában foglalja.
A nemiség alakulásának
legkorábbi szakaszában, melyet Stoller az első másfél
életévre tesz, a nemi identitás magja alakul ki: a
hím- és nőneműség vélelme, amely
a későbbiekben az egyik vagy másik csoporthoz való
tartozás iránti meggyőződéshez vezet.
Identitás helyett nevezzük ezt inkább nominális
nemi azonosulásnak. Talán nem álltak Stoller rendelkezésére
a csecsemőkorra vonatkozó kutatások eredményei,
amikor bevezette a nemi identitás magjának fogalmát,
és ezért nem volt biztos abban, hogyan is nevezze el az egyéves
életkornak megfelelő „kezdeti reprezentációt”
(Stoller, 1973). Úgy találta, hogy az identifikáció
és az inkorporáció nem helytálló elnevezések,
mivel elfogadta azt a nézetet, hogy a csecsemő még
nem érzékeli az anyát külsődlegesnek,
s így bekebelezni sem tudja. Ugyanakkor azóta, hogy könyvében
Stern (1985) azt az álláspontját fejtette ki, hogy
a csecsemő szinte születésétől kezdve
megkülönbözteti magát az anyjától,
valamint hogy az általánosított interakció
reprezentációk (RIG) már jelen vannak preszimbolikus
interakciók formájában (lásd még Beebe
és Lachmann, 1988), inkább a nemi identifikáció
magjának kialakulási folyamatát, mintsem egyfajta
nemi identitás magot, mint végeredményt kell feltételeznünk;
ezt az identifikációt olyan fejlődési folyamatként
írhatjuk le, amely az „én-saját test és én-más
teste” interakciók konkrét reprezentációiból
jön létre, és visszamenőlegesen kap nemi jelentést.
Stoller semmi esetre sem tartja a nemi identitás
magját a férfiasság vagy a nőiesség
végső állomásának. Tisztában
van azzal, hogy „a nemhez tartozás tudata a későbbi
konfliktusok és fantáziák, aggodalmak és védekezések
nyomán bonyolultabbá válik”, és hogy ezek sokkal
ellentmondásosabbá teszik a férfiasság és
a nőiesség fogalmát, mint amit pusztán a hím-
vagy női nemhez való tartozás jelent (1973). Úgy
érvelt, hogy a fiúgyermek csak akkor képes nemi identitásának
magjából tényleges nemi identitását
létrehozni, azaz a férfiasság elérésére,
ha anyjáról a szeparációs-individuációs
fázisban leválik, azaz — Greenson kifejezésével
— „dezidentifikálódik”.
Mindezzel együtt Stoller nem nyújt
teljes képet a preödipális korszakról; a dezidentifikáció-fogalma
— úgy tűnik — nála is, Greensonnál is azt jelenti,
hogy a fiúgyermek maradéktalanul feladja anyjával
való azonosulását. Magam úgy vélem,
hogy ebben az életkorban a gyermek még mindkét szülőjével
azonosítja magát, és csupán kezdi őket
részlegesen és konkrétan elkülönülten
észlelni. Minthogy ez a többszörös identifikáció
ilyen sokáig fennáll, azt az elképzelést, hogy
a szelf neme szerint azonosítja magát, nem helyettesíthetjük
az egyértelmű és koherens identitás képzetével.
Éppen ellenkezőleg: ez a mag, a valahová tartozás
érzete, nem szervezi meg a teljes nemiséget. A nemi identifikáció
magja, a nominális nemi identifikáció csak akkor nyeri
el értelmét, ha a későbbi nemi kettősség
és feszültség hátterét látjuk benne,
egy olyan ismétlődő alaphangot, amellyel szemben minden
más hangszer eltérő, annak gyakran ellentmondó,
vele össze nem illő dallamot játszik.
Valamikor a második életév
folyamán, főként a második év második
félévére jellemző szimbolikus reprezentációk
megjelenésekor az identifikációk révén
kezdődik meg a nemi tudat kialakulásának következő
szakasza. Person és Ovesey (1983) ezt nemi szerepidentitásnak
nevezik, hogy ezáltal elkülönítsék a mag
nemi identitástól: itt a férfi és női
szelf-imagóról van szó, nem pedig a férfi vagy
női létről. (Itt is helyesebb volna a nemi szerepekkel
való identifikációról beszélni.) A nemi
szerepidentitást a szeparációs-individuációs
fázis konfliktusai hozzák létre. Person és
Ovesey tagadják Stoller azon állítását,
amely szerint a fiúknak jobban le kell válniuk, mint a lányoknak,
mondván, hogy a fiúk esetében a szeparációval
járó konfliktusok hozzátartoznak a nemi jellegzetességekhez.
Coates és munkatársai (1991) nemi eltévelyedésről
szóló írása is alátámasztja a
fenti szerzők Stoller ellen irányuló bírálatát. Ők Stollernek azt a nézetét vitatják, hogy
a transzszexuálisok nehezen szakadnának ki az anyával
való szimbiózisból. Coates ezzel szemben azt állítja,
hogy az anya visszahúzódása mély, búskomor
identifikációhoz vezethet, amely mind fiúknál,
mind lányoknál túlzott nőiességben nyilvánulhat
meg. Ez az elemzés végeredményben az olyan dinamikus
tényezők, mint például a szeparációval
járó szorongás vagy irigység szerepét
hangsúlyozza, s nem tekinti az anyától való
dezidentifikációt elkerülhetetlenül patogén
folyamatnak.
A korai szeparációnak ugyanennél
az állomásánál, mint már rámutattam,
a tárgy iránti szerelem előtt, és azzal párhuzamosan
is, tapasztalhatunk valamit, amit identifikációs szerelemnek
nevezhetnénk. Egy olyan szerelem ez, amely általában
az apa iránti újraközeledésben nyilvánul
meg (Benjamin, 1986, 1988, 1992). Abelin (1980) nyomán hangsúlyoztam,
hogy az újraközeledési fázisban döntő
szerepet játszik az apa (vagy más férfi-reprezentáció)
mint képviselője a szeparációnak, a közvetítésnek
és a vágynak. Abelinnel ellentétben én úgy
látom, hogy ideális esetben a gyermekek változatlanul
azonosulnak mindkét szülőjükkel, ennélfogva
az újramegközelített apa egyaránt fontos mind
a lányok, mind a fiúk számára. Ebben a szakaszban
a szülők már kezdenek a gyermek tudatában elkülönülni,
ám a gyermek azonosulása mindkettejükkel továbbra
is szelfjének egy-egy részét képezi. Hagyományosan
az anyát — a jóság forrását, ahogy Klein
fogalmaz — a gyermek az őt kiegészítő másikként,
a szerelem külső tárgyának előfutáraként
észleli. Ezzel szemben az apa a hasonló tárgyat jelenti.
Az anya a holdingot, a ragaszkodást, a gondoskodást testesíti
meg. Az apa a külvilágot, a felfedezést, a szabadságot
— Mahler szavaival: „a csillogó páncélzatú
lovagot” (idézi Abelin, 1980). Ez a hagyományos szülői
szereposztás az apának egy strukturálisan elkülönülő
helyzetet jelöl ki. Az újraközeledésben olyan funkciót
kap, amelyet más önálló személyek is betölthetnek.
Az apának ez a szerepe, amint azt
Blos (1984) és Tyson (1986) ugyancsak felismerte, diádikus,
nem pedig triádikus: más szóval nem rivalizáló,
vagy tiltó jellegű. Nem annyira azt a személyt testesíti
meg, aki az anyát kizárólagosan birtokolhatja — amit
a gyermek még mindig közvetlenül képzel el —, mint
inkább az izgalmas külvilág iránti vágyat.
Az apával mint hasonlóval való identifikáció
teszi a gyereket képessé arra, hogy képzeletében
ezt a vágyat gazdagon megjelenítse. Következésképpen
ennek a korszaknak ezt az új vonását, a felnőttkor
erotikájának előzményét találjuk
meg az identifikációs szerelemben. A szerelemnek ez a fajtája
az egész élet során hozzákapcsolódik
az idealizációhoz és az izgalomhoz. Ez az azonosulás
az ideállal védekező funkciót is betölt:
elfedi az anya feletti uralom elvesztését, hiszen enélkül
ezt a veszteséget ebben az életkorban mélyen át
kellene élni. Így fennmaradhat az a grandiozitás,
amelyen másként csorba eshetne. Ugyanakkor a védekező funkció mellett másról is szó van: az idealizált
apa olyan vágyaknak is szimbolikus reprezentációja,
amelyeknek elérését a gyermek egykor majd remélheti.
Ugyanakkor jelképezi a többi ember által alkotott külvilág
szabadságát, az abban való részvétel
és a vele való kapcsolat lehetőségét,
amelyek kárpótolnak az anya feletti kontroll elvesztéséért.
Abelin (1980), Roiphe és Galenson
(1981), valamint mások véleményével szemben,
akik a lányok „kasztrációs reakcióját”
hangsúlyozzák (Roiphe és Galenson, 1981), magam arról
vagyok meggyőződve, hogy az apának a fent leírt
helyzete roppant jelentőségű a lánygyermek azon
erőfeszítésében, hogy önmagát mint
a vágy hordozóját határozza meg, s hogy az
apa iránti identifikációs szerelem, „a különbséggel
való azonosulás” (Benjamin, 1991) döntő fontosságú.
A lánygyermeknek is szüksége van a hatalom fantáziájára,
hogy létrehozhassa a saját teste fölötti autonómia
érzését, és hogy képessé váljon
a tágabb világba való kilépésre. Hasonlóképpen,
a lányok azonosulását a „férfiassággal”
sem elsődlegesen a kasztráció érzése,
hanem az apa iránti szeretet és csodálat váltja
ki.
Szeretném, ha egyértelműen
kitűnne, hogy az újra megközelített apa iránti
az egyik első, de nem egyetlen és kizárólagos
példája az identifikációs szerelemnek. Később
például serdülő lányoknál gyakran
alakul ki efféle szerelem egy ideáljukat megtestesítő nő iránt. És amellett, hogy az apa iránti identifikációs
szerelem — a hagyományos nemi szereposztás mellett — ezt
a különös reprezentációs jelentést
hordozza, az anya továbbra is az identifikáció fontos
alakja marad mind a fiúk, mint a lányok számára.
Sőt, noha a lányok (a fiúkhoz hasonlóan), jól
tudják, hogy akárcsak anyjuk, õk is nőneműek,
erőfeszítést kell tenniük ahhoz, hogy hozzá
hasonlóan váljanak nőiessé. Amennyire az újraközeledési
szakasz szembesíti a gyereket az anyai hatalom és a sajátjuk,
a grandiozitás és a valóság közötti
különbséggel, a nőiesség — hasonlóan
a férfiassághoz — csak mint egy részben elérhető ideál jelenik meg.
Ennek megfelelően a fiúgyermeknek
sem kell olyan korán lemondania az anyával való azonosulásról,
hacsak a szeparációval járó nehézségek
elleni védekezésként nem jön létre idő előtt egy elutasítás. A gyermek nem érzékeli
a kölcsönös kizárólagosságot, ezért
nem érzi szükségét, hogy válasszon anyja
és apja között. Amint Stoller (1973) rámutatott,
a fiúk preödipális anyjuk iránti szerelme bizonyosan
nem heteroszexuális, szigorú értelemben véve
ez nem is valódi tárgyszerelem — szerelem valaki más
vagy külső iránt. Ez inkább komplementer, mintsem
identifikációs jellegû: összefonódó,
felcserélhető aszimmetrikus szerepeken nyugszik. Váltakozik,
hogy ki az, aki ad, és ki az, aki kap, nem „párhuzamosok
szerelmének” szimmetrikus formációja, ahogy Dinesen
jellemezte a maga Finch Hatton iránti szerelmét (Thurman,
1981). Ebben az értelemben az anya hagyományosan a szerelem
tárgya és nem a hasonulni vágyás alanya, követendő mintája. Ez, ahogyan már többször is utaltam rá,
olyan ellentét, amelynek kialakulásához nincs szükség
valódi, jelenlevő férfiakra és nőkre.
További különbséget
fedezhetünk fel a belső és a külső, az ismerős
és az eltérő, a közelség biztonsága
iránt érzett és a távolról ragyogó
csillagra irányuló szerelem között. Ha az apával
való azonosulás különleges módon jön
létre, azon az alapon, hogy „különbözik” az elsődleges
tárgytól, a vele való azonosulás révén
a jóságnak, a gondoskodásnak az alanyával,
nem pedig forrásával azonosulunk, s ekkor az anyával
való azonosulás az “azonossal” való azonosulást
foglalja magában. Mindaddig, amíg az anya az a személy,
aki az elsõdleges gondoskodást adja, ez mindkét nem
esetében igaz marad. A hagyományos szülői szereposztás
esetén tehát az apa a szerelemnek az a külső
tárgya, aki a „másságot” testesíti meg: A másságnak
ez a megjelenítése olyan nagy jelentõségû,
annyira mélyen beivódott a kultúrába, hogy
általában akkor is ideálként működik,
ha az apaként meghatározott személy nem is létezik,
vagy nem tölti be ezt a szerepét. Legfeljebb a kijelölt
vagy valódi apaalak hiányában igen sokrétű feszültség alakul ki a ténylegesen tapasztalt viszonyok
és a társadalmi eszménykép között.
Ugyanakkor az apához való
viszony nem ugyanaz a két nem esetében. Az identifikációs
szerelem tehát az a viszonykörnyezet, amely a fiúk számára
nemcsak megerősíti a szeparációt, de megerõsíti
a férfiasság mint naturalizált férfisors sikeres
elértét is. Ezáltal az apához fűződő kapcsolatban újabb fordulat áll be, amely ezt még
meghatározóbbá teszi a fiúknál a nemiség
mint identitás reprezentációjában, s szelf-kohéziójuk
érzetében. (Ezt látszik Kohut is sejtetni azzal, hogy
az apát mint szelf-kohéziós szerelmi tárgyat
fogja fel.) Megszokott esetben az apa és fia közötti erősebb
kölcsönös vonzalmat maga az apa bátorítja.
Ez elősegíti az identifikáció — egy sajátos
erotikus kapcsolat — által megvalósuló felismerést.
A gyakorló fázisban lévő tipegő „szerelmi
kapcsolata a világgal” a világot megtestesítõ
apával folytatott homoerotikus szerelmi kapcsolattá válik.
A fiú az apa ideáljába szerelmes. Ez a homoerotikus,
identifikációs szerelem a fiú számára
azt az eszközt jelenti, amelynek segítségével
védekező, ugyanakkor kreatív jellegû férfiasságát
kialakíthatja, mivel megerõsíti benne saját
személyiségének mint a vágy hordozójának
érzetét. Természetesen ez az identifikációs
folyamat csak akkor lehet sikeres, ha az ellenkező irányban
is végbemegy, azaz az apa is azonosul a fiával, mondván:
„Olyan lehetsz, mint én.” Vagy az anya is megerősítheti
ebben, mondván: „Éppen olyan vagy, mint apád.”
Azoknak a jellemvonásoknak a pozitív
elaborációja, amelyeket alapvetően a másik
nem születési előjogaként ismerünk el, részben
azon múlik, hogy a szülők hogyan erősítik
meg az identifikációs szerelmet, amely a későbbiekben
hatással van az ellenkezõ nemmel4 való azonosulás
módjára is. A preödipális “túl befogadó”
szakaszban, ahogy azt Fast nevezte, a gyermek nem csupán mindkét
szülőjével azonosul, hanem genitális tartalmakat
is szimbolizálni kezd, és tudattalanul asszimilálja
azt a gesztus- és viselkedési szokásrendszert, amelyet
az őket körülvevő társadalom a férfiasság
és a nőiesség kifejezésére használ.
Felismerve a férfiasság és a nőiesség
közötti bizonyos alapvető eltéréseket, fantáziájában
a gyerek továbbra is mindkét lehetőséget kidolgozza.
Egy két és fél éves kislány akár
azzal a céllal is utánozhatja bátyja erőszakos
motívumokkal tarkított játékát, hogy
ezáltal a jelképes férfiasságot, a frontális
ütközés, a behatolás, a meghódítás
és megakadályozás fallikus repertoárját
tegye magáévá. Egy kétéves kisfiú
kitarthat amellett, hogy hüvelye van, míg egy háromesztendős
— az anatómiai különbségek alaposabb ismeretében
— inkább hajlamos azt állítani, hogy kisbaba van a
hasában, ezáltal elaborálva egy olyan fantáziát,
amelyben õ kap, tartalmaz és kilök valamit. Ez a fázis
az identifikációk keveredésének gyors váltakozását
is mutatja: egy három és fél éves kislány
féltékenységében, hogy a bátyja egy
másik kislánnyal játszik, rátámad a
kislányra, és behajlított karja izmait megfeszítve
így szól: „Én erõsebb vagyok, mint te.” Néhány
perc elteltével, egy másik hasonlóan erőteljes
hatást kíván elérni azzal, hogy csökönyösen
ragaszkodik ahhoz, hogy anyja adja rá balerinaruháját.
A korai pszichoanalitikusok közül Klein (1928, 1945) ismerte
fel legvilágosabban a gyermek azon pszichés szükségletét,
hogy azonosuljon és jelképes értelemben használja
az összes testrészt és szülői képességet,
ideértve az anya–apa viszony fantáziált részleteit
is.
E fantáziában való
identifikáció szempontjából — minthogy a gyerek
még nem ismeri fel bizonyos képességek és testrészek
számára elérhetetlen voltát — az irigység
még nem játszik döntő szerepet. De — állítja
Fast (1984) — a túl befogadó korszakra fokozatosan jellemzővé
válik az irigység és a nemek közötti különbség
egyre alaposabb megismerése elleni folytonos tiltakozás.
Ebben az életkorban a kasztráció mindkét nem
számára az ellenkezõ nemű fél képességeinek
és nemi szerveinek elvesztését jelenti. A tiltakozás
ugyanakkor nem egészen ugyanaz a fiúk és a lányok
esetében: a fiúk irigységének középpontjában
a szülés áll, míg a lányokéban
a pénisz (Fast, 1984). Ám mindkét nem nemi tudatának
fejlődése megegyezik abban, hogy kitartanak amellett, hogy
belőlük bármi válhat, a komplementer jelleg ellentétekként
való feldolgozása szelfjükön belül játszódik
le, és továbbra is tiltakoznak korlátaik ellen.
A negyedik életév vége
felé kezdődő ödipális fázist tekinthetjük
úgy, mint amelyben bekövetkezik a nemek valódi elkülönítése,
amelyben a gyermek felismeri, hogy az egymással komplementer ellentétek
vagy az õ szelfjéhez, vagy a másikhoz tartoznak. Más
szóval: a lemondás, annak a reménynek a feladása,
hogy beteljesülhet az egyik szülő iránt táplált
identifikációs szerelem, felfogható a tárgyszerelemhez,
az olyan külsődleges tárgy iránti szerelemhez
vezető útként is, amely mindazt magában hordozza,
amivel a szelf nem rendelkezik. Ez az elgondolás fontos kérdést
vet fel a homoszexuális tárgyválasztással kapcsolatban:
vajon a névlegesen azonos nemű szülőt éli
meg a gyermek egyszerűen csak „kevésbé azonosnak”?
Vagy az identifikációs és a tárgy iránti
szerelmek közti viszony alakul másképp? Lehet, hogy
az általam kínált magyarázat csak a heteroszexuális
gyermekre illik, akinek a komplementer iránti vonzalma alakul át
ödipális vonzalommá. Így az a három és
fél esztendős kisfiú, aki korábban sokszor
kifejezésre juttatta azt a vágyát, hogy olyan legyen,
mint anyja, azt az új szokást veszi fel, hogy Walt Disney
közismert egérpárjának nevei után magát
Mickeynek, míg anyját Minnie-nek szólítja.
Szerelmes hangon ilyeneket mond: „Szép napunk van, ugye, Minnie?”
Egy esti lefekvés alkalmával õ maga adott magyarázatot: „Te lány vagy, én pedig fiú, de mindketten egerek
és kicsik vagyunk.” A komplementer jelleg tehát nem szünteti
meg teljesen a hasonlóságélményt; az azonos
fajhoz tartozás érzete kárpótol az azonos nemiség
elvesztéséért. Másfelől nézve
a kisfiú — Janine Chasseguet-Smirgel kifejezésével
élve — nem tudta tudomásul venni a „kettõs különbséget”.
Csak a nemi különbséget volt hajlandó elfogadni,
a korkülönbséget tagadta. Négyéves korára
a valóságnak ezt a részletét is belátta,
és a Mickey egér figuráját szuperhősök
alakjai váltották fel, akiknek nincs női társuk.
A korai ödipális korszakot (a
negyedik életévet és a közvetlenül megelőző időszakot) erõsebb védekezés, a nemek komplementer
jellegének merev megfogalmazása és — miként
azt Freud a fiúkkal kapcsolatban megjegyezte, a lányoknál
azonban nem vette észre — az ellenkezõ nem lenéző
elutasítása jellemzi. Ebben a szakaszban a kasztrációs
szorongás, ahogy azt már Freud is — ismét csupán
a fiúkkal kapcsolatban — felismerte, a saját nemi szervek
elvesztésétől való félelemben jelentkezik.
Ugyanakkor, ahogy arra Mayer (1985) rámutatott, a nemi szervek elvesztésétől
való félelem ebben az életkorban a lányok számára
is döntő jelentõségû; sőt, a saját
nem felsőbbrendűségének s annak a nézetnek
a hirdetése kíséri, hogy mindenkinek éppen
olyannak kell lennie, mint én — miközben fél a másik
nemtől és megveti azt. Ezt a nemi sovinizmust a győzelemről
szóló híres kijelentést parafrazálva,
az a felfogás jellemzi, hogy „Amivel (én) rendelkezem, az
nem minden, de minden, amivel rendelkezni érdemes”. Freud fallikus
monizmusról szóló elmélete (Chasseguet-Smirgel,
1976) ezt tökéletesen mutatja. Ahogy arra Horney (1926) helyesen
utal, Freud elmélete az ödipális korszakát élõ
fiúgyermek gondolkodásmódját követi, aki
azt hiszi, hogy a lánynak „semmije” sincs. Az irigység, a
veszteségérzet és az igazságtalanság
felett érzett düh egyszerre ösztönöz az ellenkezõ
nem megvetésére és idealizálására
ebben az életkorban. Olykor az elvesztett másik iránti
szerelem és vágyakozás tűnik erősebbnek,
máskor a legyőzés vágya és a megvetés.
Ideális esetben a késő
ödipális korszak lehetővé teszi, hogy a komplementer
jelleghez való merev ragaszkodás és a másik
iránti megvetés megszűnjön és pozitív
érzésekké alakuljon, ahogy a tárgy iránti
szerelem fantáziája kárpótol a nárcisztikus
veszteségért. Mindazonáltal az ödipális
szerelem egyszerre feloldása és fenntartása a gyásznak.
A gyermek még nem képes az anya, illetve apa által
megjelenített nõ-, illetve férfiideált megtestesíteni,
és a szeretett másik testét sem „bírhatja”
még. Végső soron még nem lehet az, ami lenni
szeretne, és nem is tudhatja magáénak azt, amit birtokolni
szeretne. Véleményem szerint az el nem fogadott gyász,
amelyet a gyermek amiatt érez, amivé sohasem válhat
— például ha egy kisfiú nem képes szembenézni
azzal a veszteséggel, hogy õ nem lehet anya, sőt nem
képes elismerni irigységét a női lét
iránt —, különösen rossz utóhatásokkal
jár, amelyek sokkal erőteljesebben jelentkeznek, még
ha kevésbé szembetűnőek is, mint a közismert
ödipális frusztráció, amelyet az anya elérhetetlensége
vált ki. A veszteség következménye egyaránt
függ a társadalmi, kulturális közegtől és
a külső tárgykapcsolatoktól. Tekintve, hogy ebben
az életkorban az identifikáció már nem csak
a szülőre irányul, hanem másodlagos identifikációkkal
is kiegészül, a komplementer jelleg merev megítélése
és a megvetés enyhülése azon múlik, hogy
a környező társadalom és kortárs csoport
mennyire viszonyul rugalmasan a másik nemmel való identifikációhoz.
Itt hadd térjek ki a korai identifikációs
szerelem és a későbbi ödipális szerelemre
jellemző identifikáció közötti különbségre.
Az identifikációs szerelmet, szerintem tévesen, a
fiúk negatív Ödipusz-komplexusához szokás
társítani. Ez az elképzelés egybemossa a fiúknak
azt a homoerotikus vágyát, hogy az apjuk olyannak szeresse
őket, amilyenek, azzal a heteroerotikus vággyal, hogy azt
jelentsék az apjuknak, amit az anyjuk jelent. Ami azt illeti, az
apához való kapcsolódásnak ez a két
módja meglehetősen ellentétes. A negatív Ödipusz-komplexus,
azt hiszem, az azonosulástól a tárgy iránti
szerelem felé való elmozdulást hordozza magában,
míg a pozitív ödipális vonzalomban az azonosulástól
az ellenkezõ nem mint tárgy iránti szerelem felé
vezet az út. Ugyanakkor a negatív Ödipusz-komplexus
esetében a fiú nem nemének szükségszerű
parancsa miatt mond le az apjával való identifikációról,
hanem azok miatt az akadályok miatt, amelyeket a szülők
gördítenek az apával való identifikáció
útjába. Más szóval a meggátolt identifikációs
szerelem az ideál iránti szerelemmé válik,
azaz behódoló vagy ellenséges kötődés
jön létre a hatalmas és csodálatra méltó
apa iránt, aki inkább elveszi, mintsem megerõsíti
a fiú férfiasságát. Ez gyakran bekövetkezik
ott, ahol az apa nagyon kívül áll az anya–gyerek kettősön,
és idő előtt reagálva az ödipális
helyzetre, túlzottan rivalizál fiával, illetve szadisztikus
impulzusaitól tartva túlzottan visszafogott ahhoz, hogy gyengéd
lehessen hozzá. Ez az átalakulás később
az apával való passzív kapcsolat iránti negatív
ödipális vágy formájában jelenik meg,
és gyakran az analízis folyamán is ekként értelmezik.
Blos új módon kívánja
értelmezni a negatív ödipális magatartást.
Szerinte ennek az apa iránti diádikus vágynak fel
kell oldódnia ahhoz, hogy a későbbi heteroszexuális
vágyak őszinték lehessenek. Úgy vélem,
álláspontja komolyan megkérdőjelezi a heteroszexualitás
elnagyolt értelmezését, amely azt a homoerotikus impulzusokkal
állítja szembe. Az apátlan fiúk „apaéhségét”
elsősorban a homoerotikus szerelem hiánya váltja ki.
A heteroszexuális férfiakban ez azután a nők
iránti szerelem kialakulásának akadályává
válik. Nem azért, mert a szerepminta nincs jelen, hanem azért,
mert a valódi erotikus energiát az apai elfogadás
iránti frusztrált vágy köti le. Azokban a kultúrákban,
amelyekre az apa–fiú viszony erotikájának e frusztrációja
a jellemző, a nők nem mint a belső elégedettség
forrásai válnak értékessé, hanem mint
a férfivirtus bizonyítékai, mint tőke az erőviszonyok
piacán. A fiúgyermeket az, ha apja iránti identifikációs
szerelme akadályba ütközik, gyakran arra kényszeríti,
hogy tagadja meg identifikációs szerelmét anyja iránt
is, akihez pedig túlzott kizárólagossággal
kötődik, s ez később a nőiség szélsőséges
megvetéséhez vezet.
Másfelől viszont a fiúk
megvetése a nõiség iránt könnyen összefüggésbe
hozható az anya vágyának és korai grandiozitásának
feladásával is. Miközben fia csodálatát
élvezi, tudattalanul a kislány érzéseit közvetíti,
akinek apja iránti identifikációs szerelmét
utasították vissza. Fenntartva az apa mint ideál iránt
táplált szerelmét, vágyát és
grandiozitását kivetíti fiúgyermekére,
egyszersmind kiveti azokat magából. Azt tehát, ahogy
a fiúgyermek a nemek közötti határvonalat megalkotja,
ugyancsak saját újraközeledés-élménye
formálja meg, amelyben az apa alakja megközelíthetetlen
és idealizált, az anya pedig saját ödipális
tárgyának és idealizált szelfjének tekinti
a fiát. Így hát nem volt véletlen, hogy Freud
elmélete a nőnek saját fiát kínálta
fel szerelemre, az egyetlen ambivalenciáktól mentes szerelemre.
Az anya számára az identifikációs szerelem
iránti vágy beteljesülése nem az apja, hanem
a fia mint ideál iránt táplált szerelem révén
következik be. A fiúnak pedig az a grandiozitás jut,
amelyet az az anya tükröz, aki erről lemondott. Ám
Freud történetében a fiú idealizáló
szerelmet is táplál, mindörökre viszonzatlanul
vágyakozik apja identifikációs szerelméért,
aki mint halálos vetélytársat taszította el
őt. Ebben állhat az identifikációs szerelmi
háromszög jelentősége, amely újra és
újra felbukkan azokban a történetekben, amelyek arról
szólnak, hogy nők olyan hősökért alázkodnak
meg és áldozzák fel magukat, akik azért hagyják
el őket, hogy keresésére induljanak az apai grálnak,
hogy megszerezzék az apai elismerést.
Az első következtetés,
amelyet az eddigiekből levonni kívánok, hogy amilyen
mértékben sikerül az ún. túl befogadó
szakasz identifikációs szerelme révén a másik
tulajdonságait inkorporálni, később annyira
csökkenhet a veszteség mértéke; ezenkívül
az ödipális szakasz elmúltával nagyobb hatása
lesz a másik iránti szerelemnek, mint a megvetésnek
és az idealizációnak. Saját korlátaink
tudomásul vételét és a képességet
arra, hogy a másikban a tőlünk különbözőt
szeressük, nem hogy nem gátolja az ellenkezõ neműekkel
való korábbi identifikáció, hanem éppen
ellenkezőleg, megkönnyíti azt. Fast úgy véli,
hogy ha nem rögzül a korai ödipális korszak merev
képzete a komplementaritásról, akkor a leértékelése
annak, amivé sohasem lehet az egyén, egyengetheti az utat
az ellenkezõ nem tulajdonságainak későbbi elfogadásához.
Nem értek azonban egyet Fasttal,
amikor azt hangoztatja, hogy le kell mondanunk arról, ami a másiké,
s egyúttal fel kell adnunk a biszexualitásban rejlő nárcizmust. Inkább Aronnal (1992) értek egyet, aki
azt vetette fel, hogy az ellentétes nem érzéseinek,
viselkedésének, beállítódásainak
folyamatos feldolgozására irányuló képesség
a nárcizmus védőernyõje alatt egy tudatelőttes
vagy tudattalan képességként mûködik tovább.
Magában foglalja az ellenkezõ nemmel való identifikáció
képességét, illetve szexuális kapcsolatokban
a másik szerepének reprezentációjára
és szimbolizációjára való képességét
is. A legtöbb egyén számára ez egyfajta jóindulatú
mindenhatóságot jelenthet. Aron szerint talán hasznosabb,
ha a biszexuális teljességre törekvő grandiózus,
nárcisztikus törekvést olyan pozíciónak
tekintjük, amely a kreativitás forrása — amelyet tehát
nem feladni kell, hanem amelynek fenn kell maradnia és módosulnia
az egyre differenciáltabb pozíciók mellett és
révén.5 Hasonlóképpen, az együvé
tartozás vágya és az ebből fakadó identifikációs
szerelem fenn kell, hogy maradjon a különbség elismerése
és az abból fakadó tárgyszerelem mellett, s
annak révén kell módosulnia. Az azonosulás
ezáltal egyszerre válik alkalmassá az azonosság
megerősítésére és a különbségeket
áthidaló együvé tartozás kialakítására.
Az az elképzelés, amely szerint
az ödipális korszakban megszűnik a másik kiváltságos
helyzete, a nemi identitást tévesen végeredménynek,
összefüggő, stabil rendszernek értelmezi, nem pedig
annak az elérhetetlen, ödipális ideálnak fogja
fel, amellyel a szelf szüntelen harcban áll. Goldner (1991)
is rámutatott arra, hogy az ideális szelfképzet és
a tényleges szelfélmény között meghúzódó
feszültséget a komplementaritás merev értelmezései
is terhelik, amelyek ugyanakkor semmivel sem kevésbé ellentmondásosan.
A nemiséget is magába foglaló szelfképzet fenntartásából
az identifikációk szüntelen konfliktusa is fakad, s
így nélkülözhetetlenné válik az ellentmondás
jelenségével való együttélés képessége
is (Goldner, 1991). Ha hűek kívánunk maradni az analitikus
megközelítéshez, el kell ismernünk ezeknek az ellentmondásoknak
a létét. Amint tehát arra Harris (1991) is utalt,
pozíciók sokaságát kell felfedeznünk a
tárgyválasztás vagy az identifikációk
egyedi megjelenése mögött, s a nem élményét
egyidejűleg kell stabilnak és törékenynek, tárgyiasult
anyagnak és megfoghatatlan ködnek látnunk. Ez, miként
Dimen (1991) is rámutatott, egyben a nemek tárgyiasult dichotómiájának
dekonstrukcióját is jelenti, és azt, hogy a nemiségről
mint átmeneti jellegű képzetről kell gondolkodnunk.
Más szóval, elhagyunk egy mozdíthatatlan és
áthághatatlan határokkal rendelkező világot
egy olyan átmeneti területért, amelyben a hagyományos
ellentétek között mozdítható falak állnak,
és élvezetet okozó feszültségek jönnek
létre.
Egy fejlődési pálya
feltételezése teleologikus szemléletre utalhat, amely
a jelen esetben azt az elképzelést sugallná, hogy
az azonosulás egyszerűen a tárgyszerelem alapja, azaz
hogy az ödipális pozíció elérése
továbbra is a fejlődés lényege, aminél
már nem kell távolabbra tekintenünk. Annak ellenére,
hogy a komplementer és a túl befogadó jelleg összekapcsolásának
szükségességét hangsúlyoztam, a befogadó
jelleg és a korai nárcizmus együttes említése
ahhoz a félreértéshez vezethet, hogy mégis
többre értékeljük a későbbi szexuális
komplementaritást és tárgyszerelmet, mint a korai
befogadó jelleget és identifikációs szerelmet.
De eljuthatunk annak a felismeréséhez is, hogy az identifikációs
szerelem és a tárgyszerelem gyakran együttesen van jelen,
tehát nem kell, hogy kizárják egymást. Ezt
továbbgondolva a nárcizmus pozitív újraértékeléséhez
juthatunk el, és annak az álláspontnak a megkérdőjelezéséhez,
amely szerint a fejlődés célja a heteroszexuális
komplementaritás lenne. Tulajdonképpen azt hiszem, hogy a
nemi differenciáció fejlődésének feltételezése
nem azonos azzal, hogy a szexuális identitást egy normatív
rendszerben képzeljük el. Nem kell minden olyan fejlődési
elképzelést elvetnünk, amely tapasztalatokon alapul
ahhoz, hogy ne állítsunk normákat. Ha a fejlődésre
vonatkozó elképzelésekből gyakran mégis
ilyen modelleket hoznak létre, az az alábbi, egymással
összefüggésben nem álló és alá
nem támasztható feltételezések elfogadásának
következménye: az időben korábbi jelenség
meghatározóbb, míg a későbbi minőségileg
jobb (fejlettebb); a fejlődés unilineáris; minden
konfliktust meg kell oldani és meg kell haladni; és hogy
a korai élmények földtani rétegekként
élnek bennünk tovább, amelyeket a későbbi
szimbolikus tudattalan átdolgozások nem érintenek.
Talán időszerű volna
újragondolni a pszichoanalitikus elmélet fejlődésről
alkotott elképzelését, hiszen a későbbi
integráció sem nem jelenti a korábbi és a későbbi
pozíciók egybeolvadását, de ugyanakkor azoknak
egy tökéletesen új pozícióval való
felcserélését sem, hanem az integráció
során a korábbi pozíciók átalakulnak
(hasonlóan ahhoz, ahogy Freud a utólagos átdolgozást,
a Nachträglichkeitet képzeli el) (lásd az Utólagosság
címszót, Laplanche–Pontalis, 1994 518–521). E gondolatmenet
alapján a későbbi integráció megőrizné
és finomítaná a korábbi pozíciókat,
átalakítaná megjelenési formájukat,
ugyanakkor alapvetõen nem változtatná meg őket,
s egyben lehetővé tenné az átjárást
a különböző élményszintek között.
Ha integráció helyett pusztán egy reduktív
asszimiláció menne végbe, akkor a fejlődés
joggal tűnhetne az elszegényedés magas áron
kínált formájának — akárcsak a fejlett
világban, amely már teljes fajokat és tájakat
söpört el, s szüntette meg azt a gazdagságot és
szépséget, amelyet a kultúrák különbözősége
jelentett.
A nemi tudat fejlődésének
eltárgyiasítástól való óvás
ugyanakkor — mint már utaltam rá — nem kell hogy elvegye
a kedvet a nemi identifikációk kifejlődését
dinamikusan értelmező felfogások megfogalmazásától.
Annyit jelent csupán, hogy óvatosan kell kezelnünk azt
a feltételezést, hogy a fejlődés egyszerűen
a heteroszexuális komplementaritáshoz vezet. A hagyományos
értelemben vett heteroszexualitás nem követeli meg,
hogy a nemek polarizáltságának mereven komplementáris
struktúrái mögé hatoljunk. Ahogy Kernberg (1991)
megjegyezte: ha kitartunk amellett, hogy a másik a szelf heteroszexuális
tükörképe, beleértve ebbe a mindenféle más
szexuális jelenséggel szembeni intoleranciát is, az
az irigység elleni védekezésről, és
nem a különbség elfogadásáról tanúskodik.
Sem a hetero-, sem a homoszexuális kapcsolatok önmagukban nem
hordozzák feltétlenül sem a komplementaritás,
sem az azonosság iránti elkötelezettséget: bármelyik
rögzülhet a konvenció és az előzőleg
fixálódott identitások mellett, vagy el is mozdulhat
ezek mellől. Az öntudatos és ironikus játék
a nemi hagyományokkal annak a feszültségnek a következménye,
amely a homoszexuális közösségekben az identitás
megfogalmazását körülveszi. Ez vezetett azután
— Butler (1990) kifejezésével élve — az identitás
felforgatásának elméleti elgondolásához.
Éppen ezek az ödipális
komplementaritást érintő kérdések teszik
szükségessé, hogy újragondoljuk a komplementaritás
szerepét és tartalmát. Mit is jelent azt állítani,
hogy a posztödipális szakban a korai túl befogadó
pozíció egybekapcsolódik a későbbi ödipális
komplementaritással? Mit is jelent azoknak a képességeknek
egy magasabb szintű differenciáció melletti helyreállítása,
amelyeket az ödipális fázis merevsége kirekesztett?
Felvetettem már, hogy a tárgyszerelem, amelyet olykor az
azonosulás ellentétének, illetve olyasvalaminek vélnek,
amit az kizár vagy helyettesít, az identifikációs
szerelem következményeként is felfogható. De
miben is áll a tárgyszerelem és az azonosulás
szüntelen viszonya, mi lesz az ellenkezõ nemmel való
identifikációs szerelemből a későbbiek
során? Csupán feltételezés volna, hogy az identifikációs
szerelem nyitja meg az utat a tárgyszerelem előtt? Csak fordítottja
volna ez annak a nézetnek, hogy a tárgyszerelem helyét
az azonosulás foglalja el az egóban? Ha ez nem így
van, hogyan magyarázhatjuk, hogy az azonosulás egész
életünkön át is része a szerelmi kapcsolatoknak?
Ez a két kérdéscsoport
az azonosulás sorsáról és a túl befogadó
korszakban lejátszódó integrációról
összefügg egymással. Az én válaszom e kérdésekre
az, hogy az azonosulási tendenciáknak a tárgyszerelem
melletti fennmaradása egy másféle komplementaritást
hoz létre, és az ellentétes különbségek
egy másféle személetét. Kétféle
komplementaritást különíthetünk el. A korábbi,
ödipális formájában ez egy egyszerű szembenállás,
amelyet a hasítás, a nem kívánt elemeknek a
másikba való projekciója hoz létre. E forma
esetében az, amivel a másik rendelkezik, az “semmi”. A poszt-ödipális
formát viszont az ellentétes alkotóelemek közötti
feszültség fenntartása adja: ezáltal ezek potenciálisan
hozzáférhetőek maradnak, nem válnak tilalmassá,
következésképp a közöttük való
oszcilláció inkább örömteli, semmint veszélyes.
Míg a szexuális komplementaritás merev formája
ténylegesen hasznát veheti az ellentétes szerep jól
elaborált reprezentációjának, amely a korábbi
identifikációból jön létre, és
amelyet a szelf elutasít, s amely mint nem kívánt
rész fenyegeti őt.
Kultúránk úgy működik,
hogy benne minden gyereknek át kell esnie egy olyan ödipális
korszakon, amelynek során a komplementaritás mellett még
ott szerepel a polaritáshoz való ragaszkodás, a kölcsönös
kizárólagosság, mint a fekete–fehér, a férfi–nõ,
a lehetséges és a lehetetlen ellentéteihez való
ragaszkodás. Kohlberg megkülönböztetésével
élve a konvencionális és a posztkonvencionális
gondolkodásmódról, azt mondhatjuk, hogy ez az ödipális
szélsőségesség megfelel a különbözõség
konvencionális felfogásának, amely megfelel annak
az erkölcsi és tudati fejlődési szintnek, amelyen
a gyermek ekkor áll. Kohlberg szerint a posztkonvencionális
gondolkodásmód valójában nem alakul ki a serdülőkor
előtt, és igazából ez az az időszak,
amikor arra számíthatunk, hogy az ödipális vágyak
felélednek, majd a komplementaritás differenciáltabb,
rugalmasabb formájába épülnek bele. Bassin (1991)
ugyanebben a felfogásban a genitális fejlődés
elméletének fogalmait alkalmazva azt fogalmazta meg, hogy
véleménye szerint a fallikus fázisnak, amelyet a „van
illetve nincs nekem” ellentétpár jellemez, utat kell engednie
a serdülõkor valódi genitális fázisának,
amelyben az ellentétes elemek újra egyesülhetnek. Bassin
azt feltételezi, hogy a nemi polaritásban megjelenő hasítás átható ereje a szakadék áthidalását
lehetővé tevő szimbolizációban jut kifejezésre.
A projektív identifikációval ellentétben a
szimbólumalkotás újraegyesíti az egymással
szöges ellentétben álló tendenciákat,
mint például az aktivitást és a passzivitást
(Freedman, 1980: idézi Bassin, 1991). A szimbólumalkotás
nem gátolja, hanem inkább összekapcsolja az ellentétes
vágyakat, s lehetővé teszi mindkettő kielégítését.
Inkább megmutatja, mintsem elleplezi a közöttük zajló
tudattalan ingadozást. E szimbolikus működéshez
a kulcsot az adja, ahogy a komplementaritás hiányzó
felével való identifikáció újra elérhető:
a szimbolika nyelvén „az ismerőst az ismeretlenben leljük
meg” (Freedman; idézi Bassin, 1991).
Az ismerõst a túl befogadó
pozícióba való „visszatérés” révén
találhatjuk meg, ahol ugyanis még fel lehet használni
a kommunikációs játék adta átmeneti
teret a realitással össze nem egyeztethető vágyak
kielégítésére. Olyan ez, mint amikor a háromesztendõs
kisfiú így szól az anyjához: „Cicije van a
fütyimnek, nézd, és a ciciből jön a pisim.”
Az a fantázia, amelyben a hímvesszõ mellként
vagy az anus vaginaként jelenik meg, nem szolgálja okvetlenül
a különbség tagadását, ahogy azt a perverzióról
szóló elméletek állítják; ezek
a fantáziajátékok elősegíthetik a felismert
különbségek áthidalását, és
támogathatják a szexuális empátia kialakulását.
A nemi tudat kialakulásához tehát nem egy olyan egyenes
vonalú fejlõdésre van szükség, amely kivezet
a túl befogadó pozícióból, hanem arra,
hogy a különbözõség ismeretének megőrzése
mellett legyen lehetséges a visszatérés. A szimbolikus
komplementaritás differenciáltabb, posztkonvencionális
— már sem nem konkrét, sem nem projektív jellegû
— formája csak akkor alakulhat ki, ha lehetőség van
a preödipális korszak rugalmas identifikációs
lehetőségeihez való visszanyúlásra.
Ez — az identifikáció túl
befogadó struktúráinak visszanyeréséről
és a mindenhatósági fantáziák szublimációjáról
alkotott — elképzelés úgy kívánja magába
foglalni a mai kultúraelmélet által nyújtott
episztemológiai adalékokat, különös tekintettel
a feminista elméletre, hogy a nemi tudat fejlõdésérõl
eddig kialakított képünket rugalmasabbá tegye,
egyúttal az identitás fogalmát az identifikációkéval
(többes számban!) cserélje fel. Ez a felfogás
egyben a nemiség mai feminista felfogásához fejlődéselméleti
támogatást is kínál. A nemiség reprezentációinak
posztkonvencionalista megközelítése nem elméleti
spekulációkból levont utópista ideál,
hanem egy olyan tényleges lehetõség, amely már
a nemiségről alkotott elképzeléseken mutatkozó
repedésekben is megmutatkozik.
Napjaink feminista elmélete úgy
tartja, hogy a nő nem egyszerűen a nem férfi, hanem
inkább a férfi lény — női másik szerkezet
kettőssége révén határozódik
meg mind a női, mind a férfi jelleg — úgy tűnik,
a férfiak háta mögött. A nõ nem követelhet
magának helyet ezen a logikán „kívül”, hacsak
nem mutat fel valami elemi erejű, eddig még meg nem jelenített
nőiséget. Butler (1990) szerint ezt a gondolatmenetet, s
vele ezt az esszencializmust csak teljes felforgatással lehet kikezdeni.
Ahogy már az előzőekben próbáltam rámutatni,
a poszt-konvencionális komplementaritás, amely utat enged
az ödipális fázis által megtagadott többes
számnak és kölcsönösségnek, nem a nemiség
rendszerén kívül lép fel. Átalakítja
fogalomrendszerét, az ellentétek újraegyesítése
és lerombolása révén megtöri bináris
logikáját, de nem fedez fel semmi olyat, ami tőle
tökéletesen különbözne, ami annak korábbi
reprezentációiban ne szerepelt volna vagy ne szerepelhetne.
Saját negatív feszültsége révén
— mely annak hatására jön létre, hogy lehetetlen
olyan komplementer rendszert létrehozni, amely a szelfből
minden mássággal való azonosulást kizár
— felborítja az ödipális komplementaritást. A
posztkonvencionális komplementaritás egyaránt támaszkodik
a psziché azon képességére, hogy a hasítás
révén elválasztott ellentéteket szimbolikusan
át tudja hidalni, s a preödipális túl befogadó
jellegre.
A pszichoanalitikus elmélet napjainkig
nem volt képes az ödipális szint mögé hatolni.
Ezt a fixációt tükrözik azok a manapság
még mindig vallott elméletek, amelyek kitartanak a heteroszexualitás
komplementer jellege mellett, amelyek perverziónak tekintik a homoszexualitást,
és csak a heteroszexualitást tekintik nemileg teljes tárgykapcsolatnak.
Az az állítás, hogy a komplementer jelleg ödipális
elérése a mindenhatóságról való
lemondást és a saját korlátok elfogadását
jelenti — vagyis annak a tudomásulvételét, hogy vagy
az egyik vagyok, vagy a másik —, figyelmen kívül hagyja
azt a másik dimenziót, amely a különbség
ábrázolásának a mélységét
adja. Ez az elképzelés ugyanakkor az ödipális
sovinizmus tudattalan nárcizmusának — a „csak én vagyok
valami”-nek — az elfedését is szolgálja, amint azt
jól példázza Freudnak a kislányról mint
hiányos „kis emberrõl” szóló elmélete.
Azt az egyszerű fejlődési
lépést, amelyben az „én vagyok az Egyik, te vagy a
Másik” különbségtétel megfogalmazódik,
amelynek révén azután a másság kettős
jellege megteremtődik, mindkét nem számára
az ödipális korszakba való belépés hozza
meg. A fiúk esetében ez nyíltan hegemonikus, de burkoltan
van jelen ennek ellentétében, a lányok megvető véleményében, amint Dinnerstein (1976) arra rámutatott.
Ennek oka pedig az (és itt hadd ne bocsátkozzunk ennek fejtegetésébe
és keletkezésének taglalásába), hogy
a férfiak váltak a társadalom domináns szereplőivé.
Felmerülhet, hogy esetleg ez az ödipális lépés
a preödipális logika egyszerű megfordítása
lenne, amely szerint ugyanis az anya az, aki minden „általánosan
emberi” vonást megtestesít (Chodorow, 1978). Lényegesebb
azonban, hogy mindkét lépés hátterében
a kölcsönös kizárólagosságot alapul
vevő közös logika húzódik meg, és
hogy ez az Ödipusz-komplexusban teremtődik meg. Ebben az értelemben
a heteroszexualitás komplementer jellegének és a bináris
ellentétpárnak az ödipális fázisban létrejövő
összekapcsolódása (Goldner, 1991) hozza létre
„a” nemi különbséget.
De a nemi különbségek több
értemben való létezése nem egyetlen pszichés
komplexus köré szerveződik. A nemi különbségek
a valóságban sokkalta szerteágazóbbak, mint
azt a kölcsönös kizárólagosság bináris
logikája lehetővé tenné. A psziché a
korábban elutasított azonosulásokat nem csak, hogy
tudattalanul megőrzi, de azokat tudattalanul, vagy esetenként
tudatosan is kifejezésre juttatja mind a szexuális kapcsolatokban,
mind a szülõ–gyermek viszonyban, s ugyanígy bármely
más tárgykapcsolatban — sokkal komplexebbé téve
őket ezáltal, mint az a puszta komplementaritás révén
lehetséges volna. Az ödipális struktúra, jóllehet
a nemi ideálok bizonyos szintjén meghatározó
módon érvényesül, nem vágja el a más
irányú fejlődés útját, még
ha úgy is tűnik fel előttünk: nem egy egységes,
konzisztens és egyeduralkodó struktúra, amely minden
más pszichés történést elnyomna (Goldner,
1991).
Ugyanezen okból nem tekinthető az Ödipusz-komplexus egyedül felelősnek azért,
amilyenné a nemi struktúrák alakulnak. A heteroszexualitás
komplementer szemléletében rejlő bináris logika
felismerése nem egyenlő az ödipális struktúrák
létének tagadásával vagy elutasításával.
Semmivel sem lehet azonban inkább elutasítani az ödipális
pozíció mindenhatóságát, mint elvetni
a preödipális mindenhatóság-fantáziát.
(Sőt, ez kizárólag egy olyan világban volna
lehetséges, amelyben nem létezne veszteség, irigység
és különbözőség — azaz egy teljességgel
mindenható világban.) A lényeg valójában
az, hogy e rejtett mindenhatóságot lerombolja az, ha felfedjük,
s hogy felismerjük a szexuális szabadságnak egy olyan
tartományát, amely az ödipális fázist
is újraalakítja. Az egyértelműség kedvéért:
ez a tartomány a mindenhatóság másik arcának
függvénye. Azoknak a túl befogadó képességeknek,
amelyek lehetővé teszik a valóságban adott
határoknak a fantázia eszközei révén történő átlépését, hogy azután ezek a fantáziák
a poszt-ödipális szexuális szimbólumrendszerbe
is beépülhessenek.
A teljesértékűség
iránti mindenható vágy és a korlátok
elismerése közötti feszültség mindig is kifejezésre
jutott az esztétikai és erotikus öröm szférájában.
Minden olyan erőfeszítés, amely a nemi komplementaritás
fixálódott pozíciójának megingatására
tör, a saját korlátaink elfogadása és
megsértése közötti feszültség függvénye.
Azoknak a korlátoknak, amelyeket éppen ezek a pozíciók
hoznak létre, s amelyekkel kapcsolatban a szimbolikus cselekvések
értelmet nyernek. Mind a nominális nemi azonosulásról,
mind a komplementaritásról való ödipális
képzet alapul szolgál a korlátoknak a fantáziában
való szimbolikus megsértéséhez, a komplementer
ellentétek és a merev identitások megbontásához.
Végső soron a korlátozottság és a korlátok
megsértése között fennálló feszültség
arra utal, hogy ez a két tényező kölcsönösen
függ egymástól.
A posztödipális komplementaritás
magában foglal egy másféle, kevésbé
határozott viszonyt is a tárgyszerelem és az azonosulás
között. Freud egyszer úgy jellemezte (1921) az azonosulást,
hogy az a tárgy iránti első érzelmi kötődés,
egyfajta kapcsolat a jelen lévõ másik, szeretett és
nem okvetlenül elvesztett személyek iránt. Késõbb
látszólag elvetette ezt a megközelítést,
és helyette az identifikációt belső folyamatként
értelmezte, az elhagyott, elvesztett, vagy megtagadott tárgyaknak
a nyomaként (1923). Ez a túlzott visszavonulás, éppúgy,
ahogy az Ödipusz-komplexus elméletével kapcsolatos egyéb
változtatások, ugyanannyiban szegényítette,
mint amennyiben gazdagította is az elméletet. Ebben az esetben
valószínûleg elvonta a figyelmet az identifikációs
szerelemről, a preödipális idõszak leglényegesebb
örökségéről, amely a későbbi
szerelmi és hasonló kapcsolatok kialakulásához
hozzájárul. Nem értem, miért ne lehetnénk
mi befogadók, és miért ne ismerhetnénk el,
hogy az identifikációs szerelem és a tárgyszerelem
egyidejűleg képes létezni. Hasonlóképpen
ahhoz, ahogyan az azonosulásból a tárgyszerelembe
és a tárgyszerelemből az azonosulásba való
átmenet is váltakozva, de végigkíséri
egész életünket. Mint más ellentéteket,
ezeket is a tudattalan váltogatja. A nehézség abban
áll, hogy e váltakozásból feszültség
jöjjön létre, ne pedig a polaritások széthasítása.
Más szóval, az ödipális korszak után a
tárgyszerelem magában foglalja az identifikációs
szerelem bizonyos összetevőit és vice versa. Akárcsak
a különbözõség és az azonosság,
a tárgyszerelem és az identifikációs szerelem
is hordoz olyan feszültségeket, amelyeknek nem kell és
valószínűleg nem is szabad részrehajlóan
feloldódniuk. Természetesen a nemi komplementaritás
bináris logikájának két oldala sem egészen
az, mint aminek ebben a kontextusban tűntek. E felfogásban,
ahol „egyik és másik” szerepel, nincs helye sem annak, hogy „mindkettõ”, sem annak, hogy „sok”. Amennyiben szexualitás
és nemiség ellentétes pólusok vonzásában
bontakozik ki, akkor ezeket a pólusokat nem a férfiúság
és a nõiség szolgáltatja, hanem maga a kétalakú
nemiség adja az egyik, míg a sokalakú psziché
a másik pólust.
Battyán
Katalin nyersfordításának felhasználásával
fordította Vajda Júlia
forrás: c3.hu